Rundtur Värmland - Lars Lerin


Rundtur Värmland innehåller förstås ett besök på Lars Lerin museet i Munkfors. Det är ett vackert museum med en lite rå atomsfär av uthus kvar. Jag antar att det är en gammal bruksbyggnad. Den är i alla fall belägen mitt i det totalförfallna området mitt det nedlagda bruket. Men kanske ska det inte vara vackert runt Lerins målningar, kontrasten det extremt fula / förfallna och Lerins sagolika bilder blir stark.




Här är bara ett par smakprov via dåliga bilder. Bilderna har storformat precis som den här lokalen kräver. Man måste bara se Lerin, jag förstår inte hur han kan. Han måste vara oerhört produktiv också, det ser ut att vara nya bilder varje år, även om man förstår att det inte handlar om nyproduktion. Hans teman är ofta byggnader i stad / land, karg natur, människor i bygden, djur. Det mörka ljuset som man brukar tala om i samband med Lerin blir påtagligt i de här bilderna. Det är många bilder också på museet.

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, det kanske är dags att göra en liten värmlandsresa i år... Får se hur det blir med det. 12 augusti är vikt för Göteborg... för övrigt är tiden inte så mycket planerad... Jo börjar bli, släktbesök i Jönköping också.



Lerin-utställningen vill jag gärna se.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback