Inte turk på burk ...

... men grek. I alla fall blev han rik  gubben på youghurtburken, . Ett par miljoner från ett mejeri i Jönköping blev det av de 50 miljoner som han först krävde  i skadestånd.

Fast jag fattar inte varför. Var det för att han hamnade på burken och inte hade tillåtit det?  Eller var det för att det skulle vara kränkande att bli kallad turk om man är grek? Finns  det någon sorts internationellt erkänd rangordning på nationaliteter, den ena är finare än den andra? Eller var det bara för att rubriken var allmänt ljug och man får inte ljuga i reklam? Eller var det bara som ursäkt från företaget som nu i sin tur pressar bildbyrån på pengar.

Kommentarer
Postat av: Gunvor

När det gäller mat rangordnar jag nationaliteter: Lindahls yoghurt är gjord av tysk mjölk, men det får man läsa det finstilta för att fatta.



Hittar jag turkisk yoghurt från Wermlands Mejeri så köper jag den. Den är väldigt lik men gjord på svensk mjölk och utan gubbe på hinken.

2010-07-15 @ 23:27:09
Postat av: Lotten

Turkiet och Grekland har ju en lång historia av fiendskap och krig, som t.ex. tydliggörs på Cypern. Så för en grek är det nog en av de värsta förolämpningar man kan tänka sig att kallas för turk.

Finns nog ingen motsvarighet för svenskar. Att kallas norrman är ju knappast en förolämpning;-)

Postat av: Ailas

För mig helt obegripligt hur skadeståndet kan bli så högt (för att inte tala om kravet på 50 milj!) med tanke på skadestånd i andra sammanhang i Sverige när summorna varit närmast löjligt låga.

2010-07-16 @ 12:50:18
URL: http://ailas.svenskablogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

jag tror det mest handlade om att bilden lånades från en bildbyrå och fotot användes för kommersiellt bruk utan att ha fått tillstånd för det.

Och speciellt om det är ett foto på en person.

det är vad jag har hört i alla fall.

Men visst gjorde han ett klipp ;-) .....

fick ett par miljoner,

så han är kanske egentligen inte så ledsen för att han är på bild på youghurtburkarna ;-)

2010-07-16 @ 16:25:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Tänk om någon ville "låna" en av mina bilder...... Skulle jag ha möjlighet att bli rik då tro?

2010-07-19 @ 22:25:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ullisar

sånt här har jag så svårt att förstå, själv hade jag blivt asaglad om nån klistrat ett foto på mig på nåt snajsigt ställe av typen yoghurt! fast det är klart. ingen hade väl tagit mig för turk heller kanske?



ps. jag klickade mig hit från Annes blogg för att snoka reda på hur hon ska få bort tuggummit från bilsätet men jag snokar nog dåligt...! får återkomma en annan dag när timman inte är så nära snark :)

2010-07-19 @ 23:45:48
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback