Burkaförbud ...

... på allmän plats funderar en del länder på. Frankrike har sagt ja till det och tydligen även Belgien. Österrike och Schweiz har inget förbud än men har avviserat ett sådant om många kvinnor väljer burka. 

Argumenten för förbud är flera; 

- Av säkerhetsskäl måste alla vara identifierbara
- Något slags allmänt jämnlikhetstänk, det är inte artigt att dölja sig för den man pratar med
- Det mångkulturella samhället ska bekämpas
- Det är förnedrande för kvinnor att bära burka

 Jag köper inte de här argumenten, de verkar vid omedelbart påseende konstruerade. 

 I Spanien nu senast så avvisas förslaget med hänvisning till att man redan nu av säkerhetsskäl måste vara identifierbar när man är utomhus på gator och torg. Varför måste man vara det? Får man inte ha heltäckande hjälm heller vid mc-åkning? Hur drar man gränsen vid användande av solglasögon, smink, peruk, frisyr, hårfärgning osv. Det finns ju många sätt att ändra sitt utseende till oidentifierbart. Hur är det i Sverige tro? Måste vi vara identifierbara här också? Det finns en del att fundera på i det här sammanhanget.

Om en kvinna av egen fri vilja går omkring med burka av reliösa eller andra skäl så är det helt ok för mig. Jag brukar skoja om att det finns dagar när jag gärna skulle dra på mig en burka och slippa synas. ;-). Däremot är det förstås fel om en kvinna tvingas till det, men den typen av tvång finns det väl redan en lagstiftning emot i de flesta länder.

Om en skola har burkaförbud för lärare kan jag däremot förstå. Såna förbud finns nu i en några delstater i Tyskland. Det verkar helt ok,  men inte för att det är just en burka utan för att en lärare har ett kommunikationsjobb och 80 procent av kommunikation mellan människor sker genom kroppsspråk. Om någon gömmer i stort sett hela sin kropp, sin mimik och sin mun så blir det mesta av kommunikationsverktygen borta. Hörselskadade elever måste också kunna se munnen för läppavläsning.  

Kommentarer
Postat av: anne

Och vid olika typer av examinationer och tester kan det inte vara tillräckligt med en legitimation...

Postat av: Ailas

Jag är ganska splittrad i denna fråga och tycker eg inte om burka, men lägger mig eg inte i andra länders seder.



I skolan ska det väl inte gälla enbart lärare? Elev vid en skrivning då? Vi har redan haft fuskförsök med "avancerade" slöjor... Nej, tack!

2010-07-21 @ 21:06:25
URL: http://ailas.svenskablogg.se/
Postat av: Selma

Jag är emot förbud men också mot burkha, om man nu får vara det. Det känns som om Gud knappast kan ha menat att ett kön skulle vara tvunget att gömma sig för det andra. Att däremot bestämma vad andra ska ha rätt att ha för kläder, nej. Öppenhet, diskussion, värdegrundsfunderingar. Jag sträcker det så långt att jag tycker att man gott kan få ha keps i skolan också även om jag tycker att det är galet fult.

2010-07-21 @ 21:27:38
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Anne och Ailas: Nej självklart måste man kunna identifiera en människa under såna omständigheter.



Selma: Nej, i min trosuppfattning ingår inte heller burka, men normalt sett tycker jag att det är upp till den varje kvinna själv att bestämma hur hon vill vara klädd. Keps i skolan är helt ok, men inte på lektionstid om en majoritet av föräldrar / lärare har beslutat så.



2010-07-22 @ 05:16:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Xpose

För mig är burka en symbol för kvinnoförtryck. Detta påhitt är något mannen har tagit fram för att skydda kvinnan från blickar från andra män. Ett bevis på ägande. Ska vi börja med stening av kvinnor också?



Jag röstar helt klart för burkaförbud!

2010-07-22 @ 07:25:13
Postat av: Inga M

Xpose: Nåja förbudet kan också uppfattas som kvinnoförttryck; beslutande församlingar som oftast består av äldre herrar beslutar att kvinnor inte får bära kläder som de alldeles frivilligt har valt att bära, de upplever inte tvång. De kvinnor som försvarar burkan säger att de med den följer traditionen inom sin religion och tar avstånd från den sexualiserade kvinnosynen som tillsammans med modeindustrin reducerar kvinnan till ett sexobjekt / utseendevarelse. Det menar de är kvinnoförtryck.

2010-07-22 @ 09:44:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker nog att människor ska kunna få vara klädda som de vill privat och även ute på allmän plats.

Håller med om att argumenten för förbud som vissa länder har, du berättar här om, mot t.ex. burkor är ganska konstiga.

t.ex. argumentet: att det mångkulturella samhället ska bekämpas...

- det tycker jag är fel....

Själv bor jag i ett mångkulturellt område och har inga problem med det utan tycker t.om. det är trevligt.

Fast tycker nog att burkor där ansiktet döljs, inte passar på arbetsplatser.

Speciellt inte där man har med människor att göra....

Annars tycker jag det är ok med huvudduk ....det tycker jag är helt ok.

Här på apoteket har ett par kvinnor huvudduk och det stör inte alls.

Sedan finns det olika orsaker till att kvinnor bär burka, slöja, huvudduk osv.

Om det beror på tvång och förtryck....ja, då är det ju helt fel.

2010-07-22 @ 21:58:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingermryissa: Det kan bli märkligt med burkaförbud överallt men håller med om att det kan bli knepigt på vissa arbetsplatser, exempelvis skolan och kanske vården och polisen osv.

2010-07-24 @ 08:35:22
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback