Farmville

Plötsligt har hela världen blivit besatt av jordbruk. Folk köper farm. I Farmville på Facebook.

Det påminner lite om Tamagucchi, de där små figurerna som måste pysslas om annars dog de, fast Farmville drabbar vuxna. För drabbar är nog rätt ord, det är som en farsot.  Alldeles vanliga, seriöst arbetande människor kommer till fester och möten med laptopen under armen och ursäktar sig bekymrat att majsen måste skördas exakt om en timme annars kommer den att bli uppäten av en gräshoppssvärm.

På kollegans Facebooksida läser jag följande;

"Ingrid skulle verkligen behöva lite hjälp befruktningen sina grödor i Farmville!
Ingrid märkte sina grödor är lite på ynklig sidan eftersom de inte har blivit befruktade ännu ..."

"Befruktar grödor"??? Vad håller dom på med? Ska det inte vara "gödslar" (fertilize)??  och "....är på den ynkliga sidan...." Vem sjutton översätter egentligen?

Himla skönt att vi har avslutat Farmville Liane för 7 år sedan! Så jag behöver inte hålla på och stängsla in höns, leta förrymda kor, köpa hästar, "befrukta" åkrar och få ett Mystery Egg!  Have been there - for real. Och tänker inte börja igen!


Vår lilla farm!

Kommentarer
Postat av: ingrid

Man ska aldrig säga aldrig, men om du prövar så är det lätt att bli "fast" :)

2010-01-19 @ 19:49:55
Postat av: Cissi

Ja det är många bönder på Facebook... :o)

Jag är inte så mycket för spel, fattar nog inte riktigt poängen. Ska det vara spel ska det vara sällskapsspel.

Postat av: Marie

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga...men ibland undrar jag om jag verkligen passar in i den här världen...jag tror att jag är väldigt annorlunda...

2010-01-19 @ 21:24:36
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Ingrid: Nä jag kommer inte att riskera att prova. Min son har ritat dataspel i så där 20 år nu, minst, men jag har inte ens spelat ett enda spel i hela mitt liv. Vet fortfarande inte hur man gör! ;-)



Cissi: Aha en till som inget fattar.



Marie: Om Du med det menar att Du inte köpt en cyberfarm så är Du inte ensam! ;-). Du och jag lever ändå rätt mycket i internetvärlden tror jag.

2010-01-19 @ 21:29:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jadu Inga...Jag har undrat det samma....Vad händer egentligen? Min gubbe började med det där strax före jul och det verkar vara ett heltidsjobb! Han vill desperat att jag ska bli hans granne så att han får mer mark (undrar om han ska sno min då?) men jag tvärvägrar....Det där jäkla spelet tar ju upp mer tid än att vara bonde på riktigt...Jag spelar sällan spel och är inte speciellt intresserad men det där gränsar till sjukligt när man låter ett spel styra ens liv anser jag...Våga vägra Farmville!

2010-01-19 @ 22:20:46
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tessan: Ha ha... skrattar när jag läser om Dina erfarenheter av Farmville!! Det här är som Du säger minst lika mycket jobb som med en riktig farm, fast man inte blir lika skitig och frusen och fysiskt trött så vitt jag förstår.



Dju tror Du kommer undan men vänta bara, snart kommer han att be Dig passa hans farm när han inte hinner ta hand om den. Då måste Du se till att skörden blir bärgad att förrymda kor infångas och binds upp igen.....! ;-)

2010-01-19 @ 22:33:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

När jag gick med i Facebook....av nyfikenhet....

så gick jag själv med i några spel.

Visst är de kul....

men så mycket tid det tar att sköta om sina Farmar osv.

Så jag blev tvungen att sluta med det.

Sedan testade jag Yoville och tyckte det var kul, men blev tvungen att sluta med det också.

Och är heller inte så aktiv på Facebook längre,

då jag känner mera för att satsa på min blogg, bloggpromenader, mitt eget nätverk, hemsida och att göra grafik.

Det räcker för mig, och det håller mig också ganska sysselsatt framför datorn :-)

2010-01-19 @ 22:38:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Nej tack till Farmville och liknande för min del! Jag föredrar en sådan farm du visar upp på bilden... :-) Jag är uppvuxen på ett litet lantbruk så sådana sysslor lockar inte... ;-)



Kul att farmarna kan hålla folk sysselsatta, men det går väl ändå litet väl långt om människor lever så i låtsasvärlden så de måste ha laptopen med för att utföra saker på en farm!? Så tycker i vart fall jag...

2010-01-20 @ 17:20:42
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Jag som inte vet vat twittra är, vet däremot en hel del om Farmville. NEJ, jag har ingen egen "farm", jag har en elev som satt mig in i allt jag behöver veta för att skaffa mig en. Det är dock inte aktuellt i nuläget.

2010-01-20 @ 18:08:11
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Hinner inte alltid med bloggen. Skall jag då starta upp ett lantbruk också. Det ¨får väl finnas gränser.

2010-01-22 @ 22:26:46
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingermaryissa: Håller nog med Dig, Facebook är inte min grej heller.



Mia: Men ett mäkta populärt spel.



Suss: Det kanske räcker med katt för Din del.



Herta : Ha ha.. håller med,

2010-01-23 @ 12:42:56
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback