Våldet i skolan i Munkfors...

... fortsätter. En elev / elevgruppering hade uppträtt hotfullt och bråkigt så skolan valde att kalla in väktare somj patrullerar på skolan sedan ett par veckor. Rektorn och skolan bombhotades sedan av en bekant till den familj som pekades ut i pressen. Nu senast angreps de två väktarna av en kvinnlig elev så att blodvite uppstod, polis kallades till platsen och satte handbojor på 16-åringen.  Skolinspektionen är på väg till skolan för att bilda sig en uppfattning om läget. En del föräldrar håller sina barn hemma pga oron på skolan. Var det någon som trodde att skolor i glesbygd är idylliska med automatik?  Nu får man en veckas andrum med sportlov.

http://www.nwt.se/munkfors/article666121.ece 
http://www.nwt.se/munkfors/article666491.ece 


Kommentarer
Postat av: Mia

Men herre gud, vad är det här för barn som går i den skolan!? Och vad är det för förälder/bekant som bombhotar? Det låter inte riktigt som "normalskola" eller "normalbefolkning".

Postat av: Selma

Min käpphäst är när det gäller skolan att så få vuxna är vuxna. Inte vuxna nog att ta en diskussion och ett ansvar på allvar. Så länge man kan göra kepsfrågor till värdegrundande är man på hal is. Så länge sådana som jag inte blir förvånade när unge berättar att unge försökt larma lärarrummet med att andra ungar slåss, blodvite uppstår och möts av att de minsann har rast har jag inte så mycket hopp. Jag är glad att jag har sluppit ifrån det nu, barnen lyckligt och väl igenom eländet och jag är ytterligt tacksam att inte fler av mina timmar kommer att spenderas på högstadiekola diskuterandes kepsar och annat trams. Låter jag elak, jo, men fy så mycket trams jag stått ut med. Jag blir rent elak när jag tänker på det. Svensklärare som varken kan stava eller hört talas om innevarande års nobelpristagare i litteratur. Lärare som fortfarande kan säga när unge klagar över att vara illa retat och knuffad att det är nog bara som han gillar dig, du vet hur killar är i den åldern... Den högstadielärare mina barn hade som var vuxen på riktigt, som hade både kompetens och respekt för ämnet, ungarna och sig själv, honom minns både jag och barnen som en oas i en skolöken. Då hade mina barn det ändå lätt för sig, både med inlärning och kompisar. Jag törs inte tänka hur ont vi skulle slitet om det varit annorlunda.

2010-02-26 @ 08:40:31
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Mia: Jag vet inte hur normalt det här är. För mig låter det som en situation som accelererat långt bortom det man kan leva med.



Selma: Jag kan inte ta ifrån Dig hur Du har upplevt skolan för Dina barn. Det låter som om det funnits en hel del brister i skolan för dem. Det är inte godtagbart att lärare hänvisar till sin rast om elever har blivit skadade. Kepsfrågorna i sig är inte värdegrundande men kan på ett sätt bli det om man kommit överens om på en skola att ha som regel att inte ha keps på sig på lektionerna och några väljer att ha det ändå. Då handlar det om något annat som faller inom ramen för värdegrund, nämligen respekt för varandra och respekt för demokratiskt framtagna regler i samhället. Den respekten är en lärdom för livet. Svenskalärare bör kunna stava enligt min mening, eventuellt bör alla lärare kunna stava hyfsat. När en elev klagar över knuffar så är det inte acceptabelt att hänvisa till killfasoner.



Men om man ser till det som hänt i Munkfors så förstår jag inte hur de vuxna som jobbar på skolan ska kunna komma till rätta med situationen på egen hand. Den typen av våld som uppstått där kräver nog experter för att kunna hanteras på ett säkert sätt. Vi lärare är inte de experterna på våld, vi är förhoppningsvis experter på undervisning

2010-02-26 @ 09:03:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: kicki

Man kan verkligen fundera på vad som händer i skolan, ja i samhället över huvud taget. En del barn och ungdommar har inga spärrar alls...detta med nätdroger tex...hur törs dessa unga prova på sånt som de inte kan ha någon aning om vad det är.

Ja fy sjutton..nej då är det roligare att tänka på att man snart skall bli mormor...kan tro att det känns när dottern ligger där i plågor...ha en fin helg, själv skall jag åka med dottern den gravida till sthlm, om nu tåget går...kramen

2010-02-26 @ 10:30:44
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så hemskt det är när våldet kommer i allt lägre åldrar.Man kan undra vad de har för föräldrar för det är ju ändå där det mesta kommer från.Inte roligt att vara lärare på en sån skola.Kram Thalina

2010-02-26 @ 10:46:25
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Jag vet inte vad som kan ligga bakom det aggressiva beteendet hos de här ungdomarna, har ingen lokalkännedom alls. Det måste som Du säger vara trevligare att bli mormor och tänka på det. Men att åka med en höggravid dotter till Stockholm i det här vädret skulle jag inte våga. Du kanske får bli barnmorska på vägen i någon snödriva! ;-)



Thalina: Ja, det är illavarslande när så unga människor visar upp sådana våldstendenser. Sen får jag väl ge kommunen rätt när man säger att man måste kunna ta emot alla barn, vi har skolplikt i landet oavsett vad barnen har med sig bagaget när de kommer till skolan.

2010-02-26 @ 17:00:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ailas

Väktare i all ära, men det blir lätt grupp emot grupp. Det måste vara ”rätt väktare” framför allt som inte bara patrullerar, utan arbetar aktivt med eleverna. Att ”peka ut” någon som syndabock i pressen är att be om mer... vilket de tydligen också fått. Att förlora facet är känsligt för alla! I sådana här fall borde det i första hand inte handla om att söka syndabockar utan att skapa normaltillstånd, dvs arbetsro i skolan. Nu känner jag inte till omständigheterna, men det känns som om hanteringen haft en del brister.

Nu får väl Skolinspektionen visa vad de går för... :)

2010-02-27 @ 09:16:04
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga M

Ailas: Ja, Du har rätt i att det måste vara rätt folk, det går inte att vara onödigt provocerande i den här miljön. Och avsikten var också att man skulle arbeta med samtal på något sätt. Men situationen på skolan var sådan att man var tvungen att kalla in väktare för att eleverna skulle få en säker miljö och arbetsro. Tyvärr räckte inte lärares insatser till i det här fallet.

2010-02-27 @ 09:49:01
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback