Snödjungel ...

... har skogen blivit nu med all snö och alla snöböjda träd! Senaste jaktturen såg det ut så här där jag måste gå och vilsen blev jag också på mycket välkända marker. Det är svårt att orientera i terrängen när inget är sig likt. Gubben sköt en tyskhare den här helgen, en liten en. De har också problem med vintern, tassarna är mycket smalare än på vanlig svensk hare, de går igenom snön. Svenskharen breder ut tassarna och går ovanpå snön. Det är bra att hålla tillbaka tyskharen eftersom den tenderar att tränga undan svenskharen när den kommer.




Tyskharen, ja eller fälthare kanske är det korrekta uttrycket hänger här till vänster. Den behåller alltså sin gråbruna färg över vintern, medan svenskharen eller skogsharen skiftar till vit färg eller gråblå. Den här tyskharen är ovanligt liten, de brukar normalt vara lite större än svenskharen. Kanske en hybrid? De båda arterna kan para sig och få avkomma men jag undrar om den inte blir steril. Är inte säker.

Kommentarer
Postat av: harnäsgubben

förbannad,en tysk igen! De sprider sig ut som ogräs.

First en tysk drottning och nu även en tysk hare.

jag har läst, att man funderar införa ryska varger, vilken julklapp...

2010-12-20 @ 22:10:53
Postat av: Inga Magnusson

Harnäsgubben: En tysk drottning och en tysk Harnäsgubbe har vi gärna, men de tyska hararna får gärna stanna lite längre söderut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback