Särskoleplaceringar ...

....ska granskas av Skolinspektionen. Bakgrunden är ett stort hallå runt felaktiga placeringar i särskola i Örebro.

 Jag undrar lite om det inte är dags att avskaffa särskolan. Ok, tidigare behövdes naturligtvis ordentliga utredningar om vem som var utvecklingsstörd och inte, vem som tillhörde den s.k. personkretsen (?) och inte, vem som var autistisk och inte. Då tänker jag på den tiden 1970 och tidigare, då de här barnen skickades bort från hemmet till skola ofta med internat också. De skiljdes alltså från sina föräldrar och sin familj och sitt nätverk redan vid sju års ålder och fick bo största delen av sitt liv på institution!

Tack och lov så får de här barnen oftast bra skola på sin hemort numera och integrerat i den vanliga skolan. Men jag kan lite undra över diagnostiseringshysterin. Vore det inte enklare att lägga ner den och det som heter särskola och istället ge alla barn rätt till den skolgång som de behöver?  Oavsett eventuellt handikapp?

Självklart ska barn som har stora bekymmer utredas så att man hittar de svagheter som kan behöva kompenseras för och de stýrkor som man ska bygga vidare utifrån. Men just själva diagnosen, själva stämplingen fyller ingen funktion annat än som eventuellt sorteringsinstrument. Och det bör inte vara "diagnosen" som styr placeringar, utan behovet hos det enskilda barnet. Och behovet kan se olika ut för olika barn, alla barn med utvecklingsstörning har inte samma behov när det gäller exempelvis skolplacering, det är stora skillnader mellan individer.  

Tanken att "diagnostisera" kommer från den medicinska världen, där en diagnos med automatik leder till en viss typ av behandling. Den härstammar säkert från den tiden då allt som rörde förståndshandikappade hanterades av landstingen; institutionsboende + särskola.

Sammanfattningsvis: Gärna bra utredningar vid behov och ge alla barn en skolverksamhet som passar deras behov, men ta bort "diagnoserna"  och den särskilda skolan "särskolan".


Kommentarer
Postat av: Ailas

Det är verkligen beklagligt att man i alla lägen måste stämpla och betygsätta barn (nja, inte bara barn, förresten) och att alla förväntas passa in i samma mall. Fortfarande tror många att de teoretiskt begåvade är de enda som har vägen stakad fram till lyckan i livet. De som s a s inte passar i mönstret får det alldeles för ofta svårt, eftersom många föräldrar vägrar att se barnens problem, t ex just i form av diverse funktionshinder.



Diagnos eller inte är frågan, men det viktigaste är att barnen får utvecklas efter sina förutsättningar och att varje barns positiva sidor lyfts fram. Så är inte alltid fallet idag. Jag tycket att det är viktigt att inte barnet ses som sin diagnos, utan som en individ med olika fallenheter, precis som alla andra. Samhället har behov av olika slags människor och det bör vara skolans uppgift att var och en finner sin plats. Jag ogillar mycket starkt det sätt på hur man fortfarande idag trycker ner många individer!

Postat av: Inga Magnusson

Ailas: Ja, det är viktigt att barn får den hjälp de behöver, inte någon annan. Sortering för sorteringens egen skull fyller ingen funktion.



Däremot kan jag som lärare ibland hamna i lägen där jag inte förstår en elevs svårigheter och jag får den inte att utvecklas. Då är det bra med en utredning som tittar lite systematiskt på förmågor och styrkor. Det breddar mitt perspektiv och hjälper jobbet framåt. Men att knöva in barn i diagosmallar är sällan någon hjälp, för barn sinsemellan är ändå så olika att diagnosen inte är till så stor hjälp.

2010-12-20 @ 22:48:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Julia Hegbom

Jag är så trött på att ingen politik vågar stå och säga att demokrati och särskola inte hör ihop.

Jag är så trött att sverige följer Adolf Gitlers spår i att katigorisera barn i olika säckar redan vid tre års ålder. Tänk om psykologen har fel? Och visst har de fel så ofta att det skrämmer. Varför? Tänk det är lönsam för både rektor och psykolog.

Psykolog får 15000 kr för 10 timmar arbete och rektor 240000 kr/år/barn/placering.

LÖNSAM MÄNNISKOHANDEL. I SVERIGE 2010.

Detta stavas fasism. Varför ingen överklassens unge går till särskola? Ingen unge som har mamma eller pappa psykolog går till särskola? Varför de är begynnade? Statistiskt borde de ha 1,4% presis som alla andra. Jag menar att 1,4% av överklassens ungar bör gå på särskola ren statistiskt? Men nej det gör de inte. Det är bara för arbetarnas barn som särskola finns. Så snart vi ärver flyttar jag härifrån ty männskliga rättigheter är A och Å för mig. Jag kan inte bo i ett land där männskliga och barns rättigheter kränks. Barnrättigheter barnkonvension, rätt till utbildning. Och de säger att de "kämpar för varje unge i Afrika". God morgon Sverige ni har skaffat tusentals analfabeter i Sverige. De kan inte läsa ty deras fröknar får höjd lön om de uteslutar unga från undervisningen. Det finns olika metoder som används för att manipulera föräldrarnas omdöme. Rektorerna kan ljuga, de kan vilseleda, ty de ALDRIG fått sparken för felplaceringar. Psykolog-rektor-lönsam-människohandel spelet kostar samhället 3,36 milliarder kronor årligen. S¨å fortsätt så Sverige, andra länder går förbi, Sverige är redan nästan sämst i EU vad gäller kunskapstillväxt hos barn. Visst eftersom rektorer i kommunala skolor aldrig sparkas oavsett hur illa arbetar kommunal skola? Jag vet tre familjer vars barn analfabeter efter särskola. Skulle det vara i fråga så åk till Norge där finns inga särskolor. De har ju kämpat mot A.Gitler, de följer inte hans rekomendationer som Sverige gör. Särskolor ... br... Arhipellag Gullag, Stalin Gitler Kristallnaten Sverige.Tillsammans. Tills särskolan avskaffas.

2011-01-08 @ 12:02:23
Postat av: Julia Hegbom

Jag tror att vi bör ge pengarna till föräldrar så att de får välja skolan. Har barn rätt till särskolan: ge åt föräldrarna 240000 kr/år så att de heller betalar 80000/år till vanlig skola och resten till privata lärare som hjälper deras barn nå målet. När rektorerna får pengar går de att använda för att måla skolan m.m. Hur hjälper detta åt barnen? Inte så bra. De utvecklas inte. Ge pengar till föräldrar så att de kan använda pengar för skola och extralektioner hos lärare. Då och bara då får ni se ett utveckling. Ge lärare som utvecklar barn högre lön!!! Sparka rektorer som felplacerar barn. Visade sig det att barn har normal intellekt ska rektor förbjudas att arbeta med människor - inget mindre. Dessa rektorer har förstört liv för så många människor i Sverige. Det är skrämmande att det kan ske i Sverige.

2011-01-08 @ 12:11:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback