Rensa i lärarutbildningarna ...

... gör Björklund helt rätt i!  Självklart är det bra att sjösätta åtgärder för att hålla uppe kvaliteten på de universitet som ska utbilda lärare. Om jag inte är helt felunderrättad så är lärarutbildningarna universitetens mjölkko. Här får man rejält med inkomster, samtidigt som man kan undervisa i stora grupper. En hel del kurser går på distans med minimal insats vad gäller lokaler och undervisningsresurser. Lärarutbildningarna bidrar indirekt till att försörja kurser som inte lockar så många sökande och som körs med små grupper. Det är min uppfattning men jag kan ha fel.

Kommentarer
Postat av: anne

Högskoleverket gick lös på biomedicinska analytikerprogrammet för tre år sedan. Inställda program och en förlorad examinationsrätt blev resultatet. Sedan dess har det utretts och utretts och i slutändan fick skolverket göra en stor j-la pudel, för kritiken mot två av tre sgs identiska program höll inte. Sverige har och kommer att ha en enorm brist på biomedicinska analytiker specialicerade inom klinisk fysiologi och med tanke på den åldrande befolkningen är detta mer än olyckligt.



Ibland ska man nog ta sig en funderare på vilka som ingår i HSV utredningsgrupper och exakt hur de gör sina utredningar...

Postat av: Inga Magnusson

Ok, jag ska inte gå in i detalj på hur man gjort undersökningen av universitetens lärarutbildningar för det känner jag inte till. Men jag har gått fyra olika lärarutbildningar och pratar naturligtvis ofta med andra lärare. Det finns helt klart inslag i utbildningarna som inte imponerar. Ibland får man intrycket av att så många som möjligt ska släppas igenom till minsta möjliga peng. Lärarutbildningarna är ju väldigt stora. Men som sagt jag har inga fakta som belägg, bara känsla av.

2010-12-18 @ 11:59:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Redan för många år sedan så började de ju rensa i olika utbildningar, och även de stora lärosätena fick kritik. Det var lite revolutionerande då. Och att nu SU får underkänt är ju rätt anmärkningsvärt, att gamla "Lärarhögskolan" inte duger! Det underliga nu tycker jag är att en del som fick godkänt av HSV så sent som 2009 får underkänt nu. Det finns naturligtvis mycket att säga om kvaliteten i lärarutbildningen och det har jag bestämt gjort förut... Någon mjölkko känner jag inte till att de är. Det krävs rätt mycket för att de ska bli det. På en del lärosäten kanske? Men inte alla!

För Norrlands del är det här en sorglig historia dock. Traditionen i glesbygd är att man antingen läser på distans eller på det närmaste lärosätet. Och så stannar man och undervisar på hemorten sen. Inte en enda godkänd grundskollärarutbildnikng norr om Uppsala tror jag kan bli katastrofalt för lärartillgången i Norrland.

2010-12-18 @ 19:27:26
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback