Skickligt valarbete!

Valarbetet som Alliansen gör är oerhört skickligt genomfört, jag menar taktiskt och mediamässigt. Här är ett exempel från Karlstad.

Statsministern och finansministern (själv jägare) gjorde en dags
besök i Värmland och vann hur mycket press som helst. Och det gjorde de genom att inte ställa sig på torget och hålla tal, för hur bildmässigt är det? Och vem vill höra på det?

Istället samlade de glesbygdsintressegrupper, jägare bl.a., och träffade inbjudna för ett evenemang som gav bra bilder till pressens fotografer som också var inbjudna just till maten och skyttet. Ingen slump att just mattillfället blev offentligt. Det gav eko till och med i rikspressen.  Ingen slump heller att just Anders Borg kom med till jägarträffen jaktklädd, han är själv jägare.

Sen har man under en lång tid med jämna mellanrum släppt förslag till reformer och förbättringar och varje gång fått gensvar i tidningarna. Detta istället för att berätta allt på en gång.

I Värmland så varnar Alliansen förstås för konsekvenserna av en röd-grön regering med Miljöpartiet som handhavare av miljöfrågorna dvs konsekvenserna för vargjakten, rovdjursförvaltningen, skogsbruket, bensinskatt osv.

Själva valarbetet är mycket väl planerat och genomfört. Undrar vem som är strategen bakom? För någon har nog ändå varit den som sytt ihop och hållit ihop det hela från idé till praxis.

Hur valpropagandan sköts intresserar mig nog mer än alla detaljer i partipolitikens innehåll. Ja, rovdjurs- och glesbygdsfrågorna ligger mig varmt om hjärtat förstås. Men de betraktas ju i allmänhet som små av de flesta partierna och hörs inte så mycket av centralt annars. 





Tack Lennart för bilder!

Kommentarer
Postat av: Herta

Ja det är mycket som behöver göras. Själv delar jag på egen begäran bara ut i brevlådorna i detta val.

Postat av: Inga M

Herta: MIn enda insats har varit att stoppa i kuvert, några hundra, under två kvällar. Mitt bidrag till en fungerande demokrati. ;-))

2010-08-31 @ 07:13:42
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback