Mikael Karlsson Naturskyddsföreningen ...

... är inte föreslagen av föreningens valberedning till omval. Och vi är många som tackar för det. Jag hoppas att man har insett det  omöjliga i att fortsätta ha en ordförande som har en så rabiat inställning som han har i rovdjursfrågorna och som bedriver  hetskampanjer mot jakt och jägare i Sverige liknande den vi fick beskåda under vargjakten tidigare i år. Jag får sälla mig till Nina, FP riksdagskvinna i Värmland som säger att hon kan tänka sig  att bli medlem i den organisationen om  man byter ordförande.

Nu är det alltså på gång och både Nina och jag får stå redo med inbetalningskorten.

Men sista ordet är inte sagt än för Mikael Karlsson vill bli ordförande ändå fast han inte är föreslagen av valberedningen. Så det kan bli strid, men vi är många som hoppas på att förnuftet ska segra bland människor som normalt är sansade. Och man säger från valberedningens sida att hon som man föreslår är duktig och att det nu är dags för en kvinna vid rodret.

Mikael Karlsson har kostat Naturskyddsföreningen en hel del av dess trovärdighet och han kostar dessutom en hel del pengar. Hans arvode som ordförande kostar föreningen c:a 700.000 SEK per år och det placerar honom högt i såna sammanhang, på andraplatsen efter Röda Korset. (Dessutom avlönas generalsekreteraren i organisationen ännu högre!). Mikael Karlsson har också en fallskärm om han skulle sägas upp.

Kommentarer
Postat av: Christian

Är det verkligen en rabiat inställning att ställa sig skeptisk och emot dödandet av varg?

2010-04-10 @ 14:12:45
Postat av: Lena

Det var dagens bästa nyhet, att Mikael K får göra sorti! Hets inte bara mot jägare utan också mot bönder, kossor och annat, som oftast är väldigt dåligt underbyggt med fakta och arrogant framfört i media.



SNF lokalt fungerar utmärkt här omkring, men även Svante Axelsson tycker jag har dragits med i MK´s stil. Fast det borde varit tvärtom!



Dags att bli medlem igen? Ja, om de bekostar en rudimentär utbildning för sina frivilliga kampanjtelefonerare. Senast pratade jag med en stackars ung man, som inte hade en aning om det mesta. Tumlare? Vad är det? Vitryggig hackspett? Inte en aning. Bra Miljöval? Inte det heller. Men djur tyckte han var gulliga och koldioxid sade han sig vara emot, "för det är farligt".



Jag ville inte skrämma honom med, att hans andedräkt till största delen består av koldioxid.

2010-04-10 @ 16:08:59
Postat av: Inga M

Christian: Motståndare mot vargjakt behöver inte vara rabiata. De kan vara sakliga och debattera i en hysad ton med fakta, utan invektiv och fula tillmälen, men det har Mikael Karlsson valt att inte göra. Ja, han är enligt min mening rabiat i det här fallet.



Lena: Jag tror Dig absolut. Nu har vi ju mest erfarenhet av Mikael Karlsson när det gäller rovdjur men varför ska han uppträda sakligt och korrekt på andra områden, så jag är inte förvånad över det Du tar upp.

Postat av: Allseende Oden

Detta var den bästa nyheten på väldigt länge. Att Mikael Karlsson eventuellt kommer att ersättas med en ny ordförande för SNF kommer att gynna föreningen och alla eldsjälar bland medlemmarna.

2010-04-10 @ 21:11:28
Postat av: Inga M

Allseende Oden: Jag tror att Du har rätt! En ny ordförande skulle gynna föreningen.

2010-04-10 @ 23:41:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Kurt

"Motståndare mot vargjakt behöver inte vara rabiata. De kan vara sakliga och debattera i en hysad ton med fakta, utan invektiv och fula tillmälen, men det har Mikael Karlsson valt att inte göra. Ja, han är enligt min mening rabiat i det här fallet. "



Jaså du, länka till något där Micke använder sig av fula tillmälen och invektiv, eller är det bara allmän ryktesspridning från din sida?

2010-04-11 @ 16:31:10
Postat av: Anonym

Jag blev så arg när jag hörde MK bemöta Lena Ek i TV
om varg politiken att jag inte kunde somna.Han rabblade upp flera professorer som bestämde hur många individer en stam måste bestå av för att undvika inavel.Vilken goja. Ju fler professorer....
Vargen är ingen hotad art.7 inavlade individer ger upphov till 400-500 vargar på kort tid . Dessutom
har vi 700000 inavlade vargättlingar.En viss avskjutning är ingen dödstöt för vargen.Men när 80-
90 procent av befolkningen var bönder insåg alla att
varg och boskap inte kan förenas. Då var det skottpengar på varg utan skrik. Nu ska 2 procent försöka bedriva livsmedelsproduktion.Att tala med
dem som int begrip är lönlöst. Naturvårdsverket silar mygg och sväljer kameler. DE som sitter på
ledande positioner har ett ansvar att tänka på människorna som kan drabbas av olägenhet av rovdjur
eller vildsvin före djuren.

Svar: Mikael Karlsson har gjort det till en sport att som en kulspruta häva ur sig lögner om de svenska rovdjuren. Ingen granskar honom och ingen ifrågasätter och den han debatterar med har inte en chans att bemöta alla floskler han kommer med. Han har fel och det vet svensk vargforskning och svenska folket och även Sveriges politiker numera. Trist att han får så mycket utrymme i media, han har ju faktiskt avgått som ordförande för Naturskyddsföreningen och någon annan har tagit över.
Inga Magnusson

2013-12-12 @ 22:47:13
Postat av: Carl-Erik

Jag blev så arg när jag hörde MK bemöta Lena Ek i TV
om varg politiken att jag inte kunde somna.Han rabblade upp flera professorer som bestämde hur många individer en stam måste bestå av för att undvika inavel.Vilken goja. Ju fler professorer....
Vargen är ingen hotad art.7 inavlade individer ger upphov till 400-500 vargar på kort tid . Dessutom
har vi 700000 inavlade vargättlingar.En viss avskjutning är ingen dödstöt för vargen.Men när 80-
90 procent av befolkningen var bönder insåg alla att
varg och boskap inte kan förenas. Då var det skottpengar på varg utan skrik. Nu ska 2 procent försöka bedriva livsmedelsproduktion.Att förklara för
dem som int begrip är lönlöst. Naturvårdsverket silar mygg och sväljer kameler. DE som sitter på
ledande positioner har ett ansvar att tänka på människorna som kan drabbas av olägenhet av rovdjur
eller vildsvin före djuren.

2013-12-12 @ 22:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback