Konstrunda ...

...var vi på på påskaftonen. Det blev till Travmuseets konstutställning och där var Odéns bilder intressanta. Det fanns annat också som vi gillade, de stora naturbilderna längst bort i salen, minns inte konstnärernas namn.

Vi tog en sväng om Strand också, där fanns lite från flera konstnärer / konsthantverkare på Årjängs konstrunda. Sen kan man besöka ett antal konstnärer på olika platser i kommunen.

Men vi återvände  till Sillerud för att kolla hos Leif på Noretjärn, bildhuggaren i Snarkil. Det måste vara roligt att bli så duktig på själva hantverket som Leif är numera efter många år i branschen. Jag menar att handen och materialet oftast lyder och det blir som tänkt, att det går att förverkliga en idé som naturligtvis måste finnas inne i huvudet först. Här fanns gamla favoriter som jag visat förut på bloggen, (kan man hitta om man söker på min blogg
här    och på 17 april 2006 i flera inlägg), men det fanns också några nya.



Min absoluta favorit den här gången är kvinnan som tillitsfullt svingar sig rätt ner för stupet, åtminstone tolkar jag det som att hon är på väg att hoppa ner. Kanske ska vara en bild av stilla balansakt, men jag ser rörelse och mod i den här figuren.


Jag faller ofta för bilder och figurer som har glimten i ögat på något sätt, humor. Och det har de här grisfösarna. Alla verkar ha roligt.


Här är en skulptur av en känd riksspelman från orten; Alf på Smerere


Och ytterligare en välkänd profil. Han har ett mindre ex av den här hemma hos sig; allas vår Steffen!


Änglarna är sedan Gerds änglautställning tror jag. Madonnan är en gammal favorit som jag inte har råd att köpa än, men kanske någon gång.

Jag investerade i en liten träfigur den här gången men den ska få ett eget inlägg senare.

Vi avslutade konstrundan för dagen hos Gerd keramikern i Svensbyn. Det är alltid roligt att se det  som Gerd säljer hos sig. Det är inte bara hennes egna saker utan alster tillverkade av flera personer i bygden. Gerd är ju motorn i mycket av Silleruds kulturliv, hennes Idé och hantverk har haft verksamhet i många år och man träffas regelbundet för att smida planer och ha roligt. Nu fanns det bla fina påskpynt som jag köpte. Anna hade gjort fina figurer i bränd lera som passar att ha i blomkrukor ute.



Kommentarer
Postat av: Lena

Kvinnan tror jag glatt och med full kontroll surfar på framgångens våg!

2010-04-04 @ 11:50:22
Postat av: Trolda

Kul med konstrundor! Och din Ängel där över matbordet passar ju perfekt på sin plats! =D



Trolda - önskar en fortsatt fin påskhelg!

Postat av: Inga M

Lena: Ja, så är det nog! Jag är svag figurer och bilder som visar på kvinnligt mod (också!). Så vill man gärna se det, kvinnor måste vara lite modigare för att klara sig.



Trolda: Den råkar passa bra där, jag var inte säker när jag testade, men helt klockrent som sagt.

2010-04-05 @ 12:46:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag läser också in snabb rörelse hos kvinnan... Kul med konstrunda. I år blev det endast besök hos en sådan... Tranorna fick för stor plats av dagen för att hinna fara runt hos konstnärer.

2010-04-05 @ 17:07:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Konsten står ju kvar men inte tranorna. De drar vidare ut över landet. Vi såg en flock på 10- 15 stycken på hemvägen från Karlstad igår.

2010-04-06 @ 07:18:06
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback