Inget ansvar för kommentarer...

... har bloggare. Moraliskt sett känner jag mig ansvarig för det som skrivs på min blogg, både det som skrivs av mig själv och av dem som kommenterar. Men juridiskt så frias alltså nu en Sverigedemokrat för olämpliga kommentarer av tingsrätten i Helsingborg. Kommentarerna  var uppenbarligen förtal men det fattas lagtext för att döma när det gäller det man kallar elektroniska anslagstavlor. Juridiken har inte hunnit med verkligheten. Vi får väl se vad som händer om domen överklagas.

Kommentarer
Postat av: Selma

Märkligt, men det klart har man inte modererat skulle det ju teoretiskt sätt kunna hinna bli en del. Sen är jag som vanligt lite ambivalent. Kanske är det bättre att dumheterna får synas men bemöts i alla fall en del och ibland.

Postat av: Anonym

Selma: Men det känns lite tveksamt att någon utnyttjar min blogg, som är lite etablerad och har några läsare, för att sprida sin propaganda. Det blir ju ungefär som om man skulle ta in rasistiska inlägg i vanliga dagstidningars insändarspalter, bara för att de ska kunna bli bemötta. Själva grunden för rasismen; att vi har olika värde pga hudfärg är ju lögnaktig.

2010-04-29 @ 18:05:59
Postat av: Ailas

I princip är jag för yttrandefrihet och dialog och tycker att det är bättre att ta en diskussion än att tiga.

Personligen har jag aldrig heller behövt moderera några kommentarer. Det jag skriver, får jag stå för och samma tycker jag gäller mina kommentatorer.

Det är trevligt om det någon gång blir diskussioner, men det är tyvärr rätt sällsynt. :)

2010-04-30 @ 09:08:58
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Mia

Jag tänker som du Inga. Jag känner visst ansvar för kommentarerna på min blogg och då jag vet att jag ibland skriver ämnen som triggar igång främlingsfientliga krafter så modererar jag min blogg. Vissa kommentarer blir inte godkända heller, men det är inte speciellt många. Jag markerar också när jag tycker när det blir smutskastning av grupper eller andra som kommenterar.

2010-04-30 @ 17:06:22
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Ailas: Ja, det är bra med diskussion, men att sprida rena lögner är för mycket för mig. Det vill jag inte publicera. Inte heller hot och okvädningsord i samband med rovdjursdebatter på bloggen.



Mia: När man råkat ut för smutskastning och liknande så måste man moderera tycker jag. Jag antar att främlingshatare kan bevaka vissa bloggar, likaväl som extrema vargkramare gör det.

2010-05-01 @ 10:08:53
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback