Godheten är välgörande...

.... och nu är det bevisat av vetenskapen också; människan mår bra av att vara god och det räcker med att försöka.  Jag har tidigare sjungit godhetens lov här på bloggen, på ett sätt som är alldeles otidsenligt och kärringtöntigt. Men nu tycks jag få oväntat medhåll. Det går tydligen att vetenskapligt bevisa att människan mår bra av godhet. Och om man nu inte råkar vara född god så får man inte ge upp hoppet, genom att försöka så blir man god, transformeras står det till och med i texten.

Kommentarer
Postat av: Selma

Det känner man att det är bra för en att vara snäll. Sällan mår man så gott som när man gjort något bra för någon annan. Läxläsandet mitt är nog mest för att jag ska komma åt den kicken.

Postat av: åsa

God, det är jag övertygad om att du är och jag tror ju, att man mår bättre som en god människa än en ond.

Ledsen över din mors bortgång, men hon fick, som jag uppfattat det ett gott liv, bland goda människor...

Ha dé!

2010-04-22 @ 16:19:16
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Inga M

Selma: Fast jag tror att en del människor har inte upptäckt det utan har mer fastnat i att njuta av små och stora hämndaktioner, de där situationerna som ger möjlighet till maktutövning.Sånt här är omodernt att prata om; hur man danar sin själ! ;-) Hela tänket har ett skimmer av sekelskiftets nationalromantik över sig.



Åsa: Nja min egen godhet är kanske inte så mycket att yvas över men jag har ändå någonstans upptäckt att jag mår bättre av att vara snäll än att vara elak och hämndlysten. Ungefär samma tänk som finns i den kristna tron.

Min mamma fick ett långt liv och var märkligt nöjd med det mesta. Hon personifierar verkligen uttrycket att det är inte så viktigt hur man har det, utan hur man tar det.

2010-04-23 @ 07:04:23
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback