Vidrigt jaktbrott - rådjursjakt från bil...

...där de skyldiga ges straffbonus för att det är några år sedan brottet begicks. Och orsaken till att det är år mellan brott och dom är att de skyldiga vägrat infinna sig i Sverige för att närvara vid rättegång tidigare så det hela har uppskjutits gång på gång. Det handlar om danska medborgare. Brottet skedde i andra änden av Årjängs kommun och anmäldes direkt av svenska jägare som reagerade mot jaktbrottet att jaga rådjur med hjälp av motorfordon.

Det kanske finns någon logik dold i detta, men jag har svårt att förstå varför ett brott ska anses lindrigare bara för att det skedde för några år sedan när dessutom tidsutdräkten beror på de skyldigas eget agerande; vägran att infinna sig för rättegång.

Kommentarer
Postat av: anne

Inte för att det låter sig jämföras, men inte får en mördare strafflindring för att han/hon hållit sig undan och det gått många år sedan brottet begicks. Och hur är det med ekobrottslingar, får de strafflindring?

Postat av: Suss

Straffbonus, det låter som något ur Svenska Mad. Vad är det för konstiga lagar vi har? Jag blir jättesur när jag hör sånt här, det är nästan som de belönas, trots att de begått ett brott.

2009-09-18 @ 18:49:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Jag minns inte att jag någonsin hört om strafflindring på grund av lång tid mellan brott och dom. Och detta handlar ju inte om decennier, det är några år.



Suss: Ja, man fattar inte. Det är på Mad-nivå.

2009-09-19 @ 06:47:16
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback