Vårdnadsbidraget...

...innebär att föräldrar kan få 3000 kr/mån  för att stanna hemma med sitt barn, 1-3 år, och inte utnyttja kommunal barnomsorg.

Det var ett kontroversiellt beslut både inom och utom Alliansen. Nu skrivs det om
detta i Svd och man finner att 7% av stockholmsföräldrarna utnyttjat den här möjligheten. Det verkar inte heller som om det är främst de som bor i de allra mest välbärgade områdena som har varit de mest entusiastiska, vilket man kunde tro innan. Det finns olikheter  mellan områdena i nyttjandegraden, men svårt att finna någon speciell logik i fördelningen.

Förhoppningen var att 15% skulle utnyttja vårdnadsbidraget, men dit har man alltså inte nått än.  Skulle vara intressant att se på hur detta fungerat ekonomiskt för kommunerna eftersom man för varje utnyttjat vårdnadsbidrag tjänar in en dagisplats som är betydligt dyrare.

Jag ser det här mer ur ett mormorsperspektiv och kan väl tycka att det är bra med valfrihet, speciellt som det inte främst har använts enbart av de rikaste i samhället, vilket var farhågan innan. Dagis är bra för många barn och jag tror inte att det går någon nöd på dem där heller, vilket några i artikeln antyder. Men det finns trots allt en kategori barn som inte passar i stora barngrupper under sin småbarnstid. Det kan vara svårigheter att hantera många relationer på en gång, skörhet, men även rent fysisk infektionskänslighet.

Kommentarer
Postat av: anne

Eller som jag då; har jag satt barn till världen, så tänker jag ta hand om dem också. Eller så var det i alla fall tills yngsta barnet var sex år. Jag hann tentav få vårdnadsbidrag under några månader förra gången det var aktuellt.



Sv. Varför skulle du inte besöka Gotland? Jag vet att du inte vill flyga, men färjorna är både bekväma och snabba numera.

Postat av: Inga M

Anne: Exakt! Bra om det finns möjlighet att välja mellan olika lösningar. Nu är väl 3000 i månaden inte någon ersättning för en lön, men många väljer tydligen att ta en lägre levnadsstandard under en tid för att kunna vara hemma, när det är så man vill ha det.



Om Gotland; jag gillar inte färjor heller (skämmigt!)

2009-09-06 @ 07:26:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Ja, inte flyg, inte färja, då blir det svårt. Inte annan båtform heller? Synd, för Gotland är speciellt och fantastiskt.

2009-09-06 @ 22:15:40
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback