Svininfluensainformation...

... fick vi på skolans föräldramöte idag tisdag. Vår snälla syster Maria berättade att skolan kommer att erbjuda barnen vaccination mot svininfluensa, H1 N1. Föräldrar till de små barnen i grundskolan får komma med vid vaccinationstillfället och de kommer också att erbjudas vaccination samtidigt. Man kommer att hålla till i en av idrottshallarna och kalla in pensionerade sköterskor som kan hjälpa till så man slipper köer. Det blir i Årjäng och Töcksfors, medan övriga skolor i kommunen får komma dit.

Vaccinationen är ett erbjudande som man kan ta om man vill, ingen tvingas förstås. Men syster poängterade också det som jag tänkt på den sista tiden; att genom att vaccinera sig så skyddar man dem som inte kan vaccineras, exempelvis små barn, vissa allergiker osv.  Jag antar att vi som personal på skolan också erbjuds vaccination samtidigt, men det sas inte. Biverkningarna är främst lokal rodnad och ömhet där sprutan getts. Den kommer att ges högt upp på armen. Och vaccinet är lika väl testat som influensavaccin normalt brukar vara.

Men först ska riskgrupperna vaccineras så det dröjer några veckor till.

Kommentarer
Postat av: åsa

Jag anser också, att man bör vaccinera sig för att skydda de som inte har något immunförsvar mot influensan, alla gravida, lungsjuka, hjärtsjuka osv..osv..

Det är väl bara på så sätt man kan "mota Olle i grind"..

Vi "gamlingar", vi har ju avverkat en del "flunsor" genom åren och på så vis fått lite motståndskraft..

Ja, jag är då inte ett dugg rädd för svininfluensan, får jag den, så får jag den, men jag är väldigt noga med handhygienen, både på mig själv och barnbarnen, det är "spritning" av händer som gäller så fort vi kommer hem från affär, skola och dagis..(och jag tror på det faktiskt!)

Ha dé!

Postat av: Suss

Det pratades om H1N1 i ett sällskap där jag var igår och där kom upp att flera kommer att dö av vacciner?ingen också. Vaccinet innehåller kvicksilver och hur det påverkar oss kunde expertisen inte svara på när de blev utfrågade. Hur ska man tänka då? På att skydda sig själv mot kvicksilver eller att skydda andra mot smittan?

2009-09-23 @ 09:38:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Lena

Det låter svenskt, välorganiserat och bra. Hoppas att det fungerar lika bra i praktiken.



Från 50-talet minns jag poliovaccinering till alla. Masshysteri utbröt i kön i idrottshallen där vi alla fick en spruta i bokstavsordning i varandras åsyn. En unge som brast i gråt följdes av hela kön, som stämde in, förebyggande. Jag tog ett snabbt beslut, hade bokstaven W, och rymde! Min mamma var med, fångade in mig och allt gick bra. Det var då det!

2009-09-23 @ 13:18:47
Postat av: Inger Maryissa

Toppen att få veta mera om att vaccineringarna är på gång och vilka som kommer att få dem, och hur.

Och jag kommer nog att ta sprutan.

Man har hört en de om olika biverkningar och bli lite skrämd.

Men man får nog lita på sjukvården att vaccinet är lika väl testat som influensavaccin normalt brukar vara, trots att det tagits fram på mycket kortare tid.

För alternativet att eventuellt bli allvarligt sjuk i influensan är inte något vidare bra heller,



2009-09-23 @ 22:22:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback