Lördagens jaktbyte


Detta blev gubbens jaktbyte igår lördag, ett mycket snyggt älghorn och jättefina kantareller. Ingen hare. Kantarellerna fick broder och svägerska med sig. Jag tror inte att det finns så mycket av den varan i Åsbro som det finns här. Hornet är ett horn som en stilig älgtjur (sån som älgkorna gillar och som vi har för få av!) har tappat förra hösten. De tappar hornen inför vintern varje år och får nya på våren.

Det andra hornet hittade Bosse nu idag söndag. Man kan köpa ett fuskpannben och göra en fusktrofé om man vill. Det kan man vilja och sätta upp i en av uthyrningsstugorna. Som ren dekoration.

Idag söndag förmiddag ska gubben gå ut och röja älgpass inför höstens älgjakt, det är arbetsdag på jaktvårdsområdet.  Och jag ska pyssla här hemma med Jazz i lugn och ro.

Klockan 2 ska vi till travet för prisutdelning i första loppet.  Vi passar nog på och äter en matbit i restaurangen också.

Sen ska vi ut till Harnäs, till D och G för att testa om vårt mobila bredband funkar där. I så fall ska han skaffa ett sånt. Vi kommer dock att stå för abonnemanget eftersom han saknar svenskt personnummer. Märkliga regler!

Bilden ovan har jag fått till min dator från Rolands nyinköpta Cybershot eller vad den heter, Ericsson i alla fall. Det funkar jättebra om han låter bli att förminska bilderna som han gjort förut innan han skickat dem. Då landar de alldeles för små och blir grýniga. Den här kom oförminskad på 2 m-pixlar ungefär och så kan jag välja vad jag publicerar i. Jag köper nog en sån telefon i alla fall. Efter mycket velande hit och dit. Min gamla funkar inte alls med sms, mms och kamera längre.





Kommentarer
Postat av: Mia

Jättefina kantareller, som förhoppningsvis uppskattades!

Postat av: åsa

Mågen var förbi här igår kväll, han skulle ut och jag vildsvin i natt (eller snarare tiiiidigt i morse), han hade skjutit en älg under jakten så han var ganska nöjd..

Ha dé!

2009-09-27 @ 09:02:18
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Lena

Din Roland har tydligt en mycket god näsa för skogens och jaktens väsentligheter. Tipsa honom om att de blå enbären är mogna nu, att plockas i väntetider.

Det tyska stugboende kommer att bli lyriska över att få se dessa ståtliga och vackra högpoängshorn i en av stugorna.

Min gädje är stor över att denne tjusige 14-taggare får fortsätta att imponera i sin uppvaktning och kan förtsätta att bedåra traktens damer. Ett värdefullt bidrag till traktens genbank. Antagligen är han extra smart också som klarat sig genom några jaktsäsonger.

2009-09-27 @ 17:38:58
Postat av: Herta

Vilka härliga kantaretter. Åt av sådana själv igår kväll. Underbart.

2009-09-29 @ 20:48:28
URL: http://hertabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback