Levande rådjur dödas av likmask!

Usch, så äckligt Och så hemskt för de stackars djuren! Man har i Skåne hittat sex rådjur som levande invaderats av likmask (= spyflugelarver!). Spyflugona lägger ägg vid hornen och när larverna kläcks äter de sig ända in till skallbenet. Nu vill man ha in fler tips på såna här till Statens veterinärmedicinska anstalt.  Normalt så ska likmask bara gå på döda kroppar, inte levande. Fast det finns i artikeln exempel på att även levande människor råkat illa ut, exempelvis åldringar som haft liggsår och legat länge med dem. Även får i Australien finns som exempel på att levande varelser dödas av likmask.

Kommentarer
Postat av: Suss

WÄK, Det var med stor möda jag läste ditt inlägg, fy farao vad äckligt! HUVA!!!!

Postat av: Inga M

Ja, isch, visst är det äckligt och hemskt! Jag ska genast ta itu med den där spyflugan som huserat i lampan i mitt sovrum några nätter nu! Vem vet var hon får för sig att lägga ägg nu när hon varit instängd ihop med mig natt efter natt! Undrar var de börjar på oss människor som saknar horn (synliga i alla fall! :-) )

2009-09-26 @ 22:55:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Fy då, det där låter riktigt obehagligt!

2009-09-27 @ 00:26:24
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback