Hundhållningen i Stockholm är bedrövlig!


Det var lösa hundar överallt!!  Den här promenerade omkring solokvist på Waldemarsudde, utan någon husse eller matte inom synhåll. Så har det inte varit förr! Något måste ha hänt  de senaste åren.

Hundar ska inte vara lösa! De kan ställa till skada, orsaka trafikolyckor genom att springa ut i vägen när de blir nyfikna på något, komma i delo med andra hundar som kanske är kopplade ( en ojämnlik situation som ofta triggar igång aggressivitet), skrämma männsikor som faktiskt är hundrädda, skrämma barn som ännu inte hunnit bli hundrädda, störa det vilda djurlivet i naturen.

Om människor visste vilket juridiskt och ekonomiskt ansvar det innebär att ha hund och lös hund så skulle de vara väldigt försiktiga med det. Man är som hundägare alltid 100 procent ansvarig för vad hunden råkar ställa till med.

Kommentarer
Postat av: Blackout

Ja det är sorgligt. Min hund har vid 4 tillfällen under sommaren blivit attackerad av lösa hundar och jag har lyckats avstyra det hela genom att gå emellan. Två av hundarna var medelstora (en lapphund + en grönlandshund) och de lyckades jag hålla tills hjälp anlände men rottweilerhanarna som attackerade höll jag på avstånd med hjälp av sparkar och en av hundarna har förmodligen mist synen. Stålhätta i skorna är förträffligt.

Nu går jag inte ut i skogen utan kniv och strypsnara, det får vara hur olagligt det vill men jag anser att en okontrollerbar lös hund av större ras är ett vapen. Och så pratas det så mycket om kamphundar, med rätta, men min erfarenhet är att rottweilerhanar är de värsta. Eller rättare sagt, fel sorts människor anskaffar sådana hundar.

Postat av: Marie

Du har helt rätt, här är det bedrövligt när det gäller okopplade hundar. Hur många gånger som helst har jag mött okopplade hundar när jag var ute och sprang med Juni. Jag var alltid lika rädd att hundarna skulle ge sig på min hund, men detta hände bara vid ett tillfälle men då av kopplade hundar som slet sig (två stora rottweiler som slet sig från sin matte). Det gick som tur vad bra jag lyckades få stopp på den ena hunden och matten på den andra...

2009-10-01 @ 19:18:25
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Båda: Hemskt att behöva gå stålskodd och beväpnad för att kunna försvara sig mot lösgående hundar!!



Det är säkert så att det är fel sorts människor som skaffar den här typen av hundar. Men jag förstår alltså inte att man vågar släppa en hund så. När jag läste lite juridik så fick vi lära oss att hundägaren exempelvis är ansvarig om en hund orsakar personskada och det blir ju snabbt jättepengar om oturen är framme.

2009-10-01 @ 20:27:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag trodde faktiskt att det är koppeltvång i Stockholm. Men vem övervakar den bestämmelsen?



Laglösheten sprider sig lavinartat. Ibland tycker jag att den är viktigare att jobba med den än att lägga all kraft på ett helikopterrån då och då. Det är ju i närsamhället eländet startar.

2009-10-02 @ 11:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback