En vecka sockerfritt ...

...har jag haft nu. Och då menar jag  verkligen sockerfritt, inte frukt, inte ens ketchep, ingenting med socker i har jag ätit och inte druckit något med alkohol i. Och så här blev det efter de första två sega dagarna med lite huvudvärk:

- Behövde bara 5 timmars sömn varje natt, vaknat vid femtiden varje morgon, klarögd och pigg o ch lika uppåt hela dagarna, ingen svacka vid 5 -tiden som annars. 

- Mycket energi, räckte även till att göra sånt som jag inte gillar, typ baka.

- Gott och jämnt humör, nästan lite löjligt belåten kändes det som.

- Sötsuget blev borta i stort sett helt och hållet.

- Tappat 2 kilo fast jag ätit mycket mer mat än jag brukar göra.

Jag tänkte egentligen börja äta något gott sötsliskigt i i går kväll, fredag, för vi gjorde goda varma smörgåsar med svamp och skinka på. Men det kändes lite motbjudande att avstå från sockerfrihetsbonusarna, så det får bli en dag till innan jag börjar igen. 

Det här välmåendet av sockerfrihet upptäckte jag av en slump för ett antal år sedan och jag unnar mig någon period då och då. Enda nackdelen, förutom de första två dagarnas dävenhet, är att det är osocialt att inte äta något sött alls. Gubben tycker att jag är jättetrist. För jag dricker ju inte kaffe heller under tiden.  

Men i kväll lördag ska vi ha gäster på kräftor och lite annat småplock. De skulle ha med sig äppelkaka så då äter jag nog sött i alla fall. Får se om jag fortsätter sen i nästa vecka eller avslutar nu.



Kommentarer
Postat av: Suss

Inga, Du är jätteduktig, själv har jag varit godis- och kakfri hela veckan, sen sprack det med dunder och brak igår em när jag bakade rödbetskakorna. Det är längesen jag smakade av smet och topping så många gånger. Skrapade ur skålarna dåligt också och slickade i mig det också.

Vad jag stoppat i mig idag kommer jag till lite senare!

Måndag blir det kak- och godislöst igen!

Postat av: britten sa....

jag funderar på att ta mig en detox vecka snart ....just för att rensa kroppen ..det värsta är att jag bör nog inte gå ner i vikt och just nu är jag så yrslig så jag får nog vänta men jag tror det är jättenyttigt att rensa kroppen i bland..ha det så trevligt ikväll

2009-09-12 @ 18:32:50
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Låter intressant....

Själv behöver jag nog inte ha någon sockefri period, eftersom jag inte äter godis, bakverk, kakor, läsk m.m.

Och jag dricker alltid te och kaffe utan socker.

Orsaken är att jag inte tål vanligt socker så bra, och inte heller grädde

Och när det gäller bl.a.godis kan det också vara tillsatser jag inte tål.

Vet inte varför jag inte tål dessa saker, men jag är van nu.

2009-09-13 @ 00:09:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Hej det är jag igen.

Du undrade hos mig om jag har svårt att tåla socker.

Och ja, det är nog så eftersom jag inte tål sötsaker,

men det kan nog också bero på tillsatser i godis och bakverk och kakor.

Men jag tål inte heller t.ex. hembakade kakor osv.

Inte heller tårtor och bakelser,

men om de är utan grädde och en massa socker, och gjorda av bär och frukter, ja då kan det gå bättre.

Men jag har blivit van vid att undvika dessa saker och det går bra.

2009-09-13 @ 14:19:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: anne

Hmm...Jag funderar på en nyttig period efter nästan två veckors restaurangätande. Kaffe avstår jag inte ifrån, men kanske kunde jag avstå från allt rent socker ändå.

2009-09-13 @ 19:35:24
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback