Anna Anka - till slut!

Jag har försökt att inte skriva om Anna Anka. Alla andra gör ju det. Men nu kan jag inte låta bli.



Jag såg inte programmet men har läst hennes uttalanden överallt i olika media. Visst känns de nattståndna med svenska mått mätt, men det är kanske inte just vad hon säger som fascinerar mig mest, utan vad det står för att hon faktiskt gör det och utan att skämmas (vilket varje rätt-tänkande svensk skulle göra).

Jag tror att det hon säger berättar något om USA. Det berättar för oss att de här åsikterna är helt ok att ha därborta, förmodligen delar hon dem med många andra i sitt umgänge. Och man vädrar dem precis så öppet och ogenerat som Anna Anka gör. Det säger oss också att USA är ett mycket mer mångfacetterat land än Sverige. Här hos oss ryms bara en åsikt åt gången i något slags mainstream brukar man säga. I USA existerar så otroligt många olika parallellt och ingen tycker att det är konstigt.

Missförstå mig inte nu bara, jag tycker inte som Anna Anka, jag delar absolut inte hennes värderingar. Men jag kan vara lite avundsjuk på att det är så högt i tak i en del andra länder. Debatterna har ett bredare spektra och politiken måste ju vara mycket intressantare när olika åsikter möts hela tiden och inte alla inrättar sig ängsligt i den trånga mittfåran.


Kommentarer
Postat av: Lena

Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag tycker som du och håller med dig. Mångfald kontra enfald?

2009-09-23 @ 20:51:07
Postat av: anne

Så bra sagt Inga!

Postat av: Cissi

Så där tänker jag också. har inte sett programmet men man kan ju inte undgå att läsa om henne. Ibland önskar jag att det bodde en liten Anna Anka i mig.. :o)

Läste också någonstans att herr Anka ska på Europaturné senare och genom sin hustru har han nu fått en väldig massa PR. Ett smart drag tycker jag!

2009-09-24 @ 08:05:29
URL: http://cissilina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback