Svininfluensan utkonkurrerad för tillfället.

Läser i Dagens industri (av alla tidningar!) att svininfluensan konkurrerats ut för tillfället av vanligt förkylningsvirus. Man kan inte ha flera virus samtidigt igång i luftvägarna. Låter i o för sig logiskt, åtminstone om man tänker att immunförsvaret borde vara på topp om man har en pågående luftvägsinfektion. Det gäller alltså att se till att man är förkyld för att slippa grissjukan.

Tja, vad ska man tro?

I Årjäng ska vaccinationerna i alla fall komma igång veckan efter älgjakten. Då blir det först riskgrupper, kommunpersonal bl.a. Man ska kalla in pensionerade sjuksköterskor för att klara av uppgiften med vaccination till alla som vill.

Kommentarer
Postat av: Thalina

Om man ska tro tidningarna så får jag väl se till att bli ordentligt förkyld.Men jag läste häromdan att det är mycket kvicksilver i vaccinet så jag avstår nog sprutan.Ha det gott kram Thalina

Postat av: Inga M

Thalina: Nej det är inte mycket kvicksilver i vaccinet. Det finns lite kvicksilver i allt vaccin som vi får, inte mer i detta vaccin än i något annat. För egen del tror jag att jag min kropp klarar det. Jag har ju levt i decennier med mycket kvicksilver både i tandlagningar och i naturen. Jag kommer att fixa det. Jag tror att jag låter vaccinera mig i alla fall.

2009-10-09 @ 11:38:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag hörde det på ekot i morse och kände mig smånöjd med min gamla förkylning.

2009-10-09 @ 16:27:19
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: anne

Jag vet inte hur hon hittat min blogg men en tjej från Sjukvårdsupplysningen i Stockholms Läns Landsting har skrivit en kommentar angående mitt inlägg om flera vaccin samtidigt och kvicksilvret.



Jag tror jag sagt det tidigare att jag kommer att vaccinera mig. A(H1N1) viruset jobbar djupt i luftvägarna och jag vågar inte annat med mina dåliga luftrör.



Att antroposoferna avstår från vaccin vet jag. Jag läste till förlossningspedagog för många år sedan och i det sammanhanget finns många "alternativa" människor som föder barn hemma och tillagar gryta på placentan och under utbildningen var det många diskussioner kring vaccin. Vad jag förstod är eftersjukdomarna av barnsjukdomarna så pass allvarliga och vanliga att man inte ska avstå från att vaccinera barnen. Däremot tror jag att man kan komma bra långt när det gäller skolningen av barns immunförsvar om de inte lever och vistas i decinficerade miljöer, litet skit här och där gör susen när det gäller allergier och immunförsvarets styrka.

2009-10-09 @ 19:38:17
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Red

Vaccin - ja, tack! Har ingen lust att experimentera med att låt bli.

2009-10-09 @ 21:31:49
URL: http://byabladet.wordpress.com/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, håller med dig om...att vad ska man tro...

Låter ju bra om man inte kan ha flera virus samtidigt igång i luftvägarna.

Men risken kanske finns att de finns där och lurar och bryter ut efter hand.

Och nuförtiden är det nog svårt att veta vad man råkar ut för förkylning eller influensa....och vilken i så fall..

Har en känsla av att det kan bli en jobbigt vinter iår.

2009-10-09 @ 22:24:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Intressanta tankar om influensaviruset. Jag ska genast gå in till Anne och läsa kommentaren. Antagligen kommer jag alltså att ta vaccin, mer som sagt av solidaritet med andra som inte kan vaccinera sig, än av rädsla för att själv bli sjuk.

2009-10-10 @ 04:49:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Thalina: Det är varken mer eller mindre kvicksilver i det här vaccinet än andra vaccin!



Nu till kommentar på själva inlägget... Ja, det blir en test av sjukvårdsapparaten. Det har varit ett gediget kunskapssökande och planering under flera veckor. Alltifrån i vilka lokaler ska vaccinet ges, finns det in och utgång så det inte proppas igen fullständigt, p-platser... osv. osv... mycket runt om som ska fungera för att vaccineringen ska kunna ske så snabbt och säkert som möjligt.



Frågan är om köerna blir så långa nu, hade det varit för några veckor sedan tror jag att de flesta vaccienrat sig. Men nu när spridningen lugnat ned sig är det mer tveksamt. Den som lever får se!

2009-10-10 @ 09:08:58
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback