Sjunde dödsfallet i svininfluensa...

... har man fått i Norge nu. Statistiskt omräknat till svenska förhållanden borde det bli minst det dubbla. Man räknar med upp emot en miljon smittade vid jul i Norge och funderar nu på att rekommendera vaccin till hela befolkningen.  Influensan tycks slå hårdare mot unga och friska personer än man först trodde.

Samtidigt skriver Norah varnande ord. Hon är skeptisk till vaccinet. Det har inte blivit lättare att bestämma sig precis. Jag som just hade bestämt mig för vaccination i alla fall, har nu börjat vackla igen och känner mig som en åsna mellan två hötappar.

Kommentarer
Postat av: Marie

Där står jag också....som en åsna mellan två massiva hötappar!

Postat av: Annaa M

Men jag förstår inte, ingen har väl påstått att kvicksilver är helt ofarligt. Jag bara undrar om alla de som betonar kvicksilvrets farlighet systematiskt väljer bort alla livsmedel som kan innehålla kvicksilver också. Tänk, jag inbillar mig nästan att där kan samma människor tala om löjliga överdrifter. Det handlar t ex om vissa fiskar som gädda och gös. En normalportion kan innehålla lika mycket som en dos vaccin.



Irland har också fått sitt sjunde dödsfall nu. På en befolkning på ca 4.5 miljoner. Den offentliga informationen om hygien och smittspridning var mycket intensivare där i somras än i Sverige. Vaccination startar där denna vecka samtidigt som fallen ökar. En av skolorna i dotterns lilla stad stängdes som sagt förra veckan. 60 av 140 elever sjuka, fallen konstaterade via tester.

2009-10-20 @ 02:06:49
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Annaa: Så där tänker jag också och att om jag har överlevt alla andra vaccinationer i livet så borde jag kunna överleva den här också.



Ändå kan jag tänka att kvicksilver ´är inte nyttigt och det är ju inté riktigt jämförbart att äta det och få det injicerat i blodet. Och så Skvalen då, eller vad det heter. Det vet jag inte om man haft i vaccin förut.

2009-10-20 @ 06:59:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Våra norska vänner var allvarligt oroade redan i augusti, hon jobbar inom sjukvården och dom tog in alla som ringde och var oroliga och nästan satte i karantän. Undrar varför det slår hårdare där än här?

2009-10-20 @ 08:21:48
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är läskigt att influensan tycks slå hårdare mot unga och friska personer.

Som jag hört beror det på att många inte haft de hårda influensor som gick förr.

Och har man haft dessa så antagligen har man ett visst immunförsvar mot denna nya influensa.

Jag vacklar också då och då i mitt beslut om jag ska vaccinera mig,

men det blir nog så att jag gör det i alla fall.

Och får hoppas att man inte drabbas av någon hårdare biverkning

2009-10-20 @ 16:40:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Kvicksilver är inte ofarligt... Men vad är ofarligt idag? Svininfluensan är som bekant inte ofarlig för de som har nedsatt immunförsvar bl.a cancersjuka, multihandikappade m.fl. Att äta fisk är inte ofarligt, att äta godis med en massa tillsatser är inte ofarligt... men massor med människor som äter det ändå.



Alla vaccin innehåller kvicksilver men vaccin ges till spädbarn utan att föräldrarna ifrågasätter kvicksilverhalten på det sätt som det görs nu när det gäller svininfluensan.



Jag vaccinerade mig inte i första hand för min egen del, men jag vill inte vara en som för smittan vidare. Ju fler som vaccinerar sig, desto färre svininfluensa-basilusker i omlopp... så resonerar jag.

2009-10-20 @ 21:44:36
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback