Nio döda i svininfluensa...

... i Norge är det nu. Lite intressant att följa den norska svininfluensan eftersom vi bor så nära gränsen här. Statistiken översatt till svenska förhållande skulle bli ungefär det dubbla, dvs 18. Det känns väldigt många egentligen. I Sverige har två personer dött, på Island en person och  i Danmark och Finland  ingen. Undrar varför det ser ut så i Norge? Där lär man tydligen till och med ha tagit in de sjuka på sjukhus och isolerat dem om jag inte fattat fel. I Sverige har ju strategin varit att folk ska vara sjuka hemma om det inte blir riktigt illa. Jag är fortfarande vankelmodig när det gäller vaccinet. Men ännu så länge har jag inte blivit erbjuden någon spruta, så det har inte ställts på sin spets. Kan bara anta att jag blir smittad när sjukan väl kommer till Årjäng på allvar, skolor ser ju ut att vara de stora smitthärdarna när flunsan kommer och bortåt hälften av eleverna verkar kunna bli sjuka samtidigt att döma av rapporterna från dem som drabbats. Sett över längre tid på en ort borde det alltså bli betydligt mer än 50 %.  Om det nu inte är så att många stannar hemma ändå när sjukan kommer för att slippa bli smittade.

Känns lite som en lättnad att inte ha egna barn att fundera över när det gäller vaccin eller inte. Jag kan förstå föräldrars vånda i dessa dagar; vaccin eller inte för det egna barnet?

Hos oss lär det bli massvaccinering i sporthallarna för barnen när det väl kommer igång. Vaccinet blir ett erbjudande förstås och föräldrar får vaccineras samtidigt om de så önskar. Vi lärare har inte fått några besked vad som gäller för oss. Informationen i kommunen om vaccineringen har varit blygsam om man säger så och jag kan föreställa mig att många undrar.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Det är ganska läskigt att höra att personer dött i Svininfluensan.

Nu har jag hört att även personer dött av Influensa-sprutan....

Fast man vet ju inte egentligen varför eller om det verkligen är så.

Det skrivs ju så mycket, och man vet inte vad man ska tro på ibland...

Men att en hel del biverkningar har registrets har man i alla fall fått veta,

men att de är ganska milda och är över på högst ett dygn.

Men visst blir man rädd när man hör om dessa saker, och blir ibland väldigt osäker på vad man ska göra när det gäller sprutan.

Och nu börjar ju influensan spridas på allvar,

och vill det sig illa så kan det bli riktigt tufft och en tuff vinter.

Här har vi heller inte fått speciellt mycket information från kommunen.

Så man får fortsätta att försöka vara så försiktig man kan

och sedan tar jag nog i alla fall sprutan när det blir dags.

och hoppas på det bästa...

Postat av: Marie

Japp, våndas varje dag....jag tänkte åtminstone på det en gång varje dag. :-(

2009-10-23 @ 21:12:25
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Ingermayrissa: Jag tror också att jag kommer att ta den till slut mest för att inte smitta andra. Och lite mer eller mindre kvicksilver i mig tror jag inte spelar så stor roll. Jag har ju i alla fall munenn full med amalgam



Marie: Jag förstår Dig! Jag pratade med en pappa till en femåring häromdagen och han var vankelmodig.

2009-10-24 @ 08:19:22
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback