Lite vilda västern över influensavaccineringen?

Nu skrivs om vårdcentraler som vaccinerat färdigt sina riskgrupper och börjat vaccinera friska, samtidigt som  vaccinet inte räcker till riskgrupperna i andra områden. Ingen verkar veta om vaccinet som finns ska fördelas solidariskt mellan vc tills riskgrupperna är färdigvaccinerade, eller om det är fritt fram att vaccinera i egen turordning. Varje landsting tycks dessutom ha egna prioriteringar.

Vem som helst verkar kunna stövla in på vårdcentral och säga att man tillhör riskgrupp och därmed bli vaccinerad, för det finns inte tid eller möjlighet att kontrollera uppgifterna om inte personen är känd och så är  väl fallet oftast på större orter. Friska kan alltså lura sig före i kön.

Trots att vaccinationerna har planerats sedan flera månader så verkar det ändå vara lite av vilda västern över det hela. Kan ju bero på att intresset för vaccinering går i vågor och varierar mellan orter. Sen har ju leveranserna av vaccin varit lite oberäkneliga tydligen. Sammantaget svårt att planera alltså.

Hur det är i min kommun vet jag inte. Ryktesvägen hör jag att vårdpersonal redan har vaccinerats. Sen säger någon att vaccinet är slut och att man väntar på mer.  Fast jag pratar också med astmasjuka som väntar.  Föräldrar frågar när skolorna kommer igång men jag vet inte. På kommunens hemsida finns inga uppdateringar om nuläget, bara det som stått där länge att riskgrupper ska ta kontakt med vårdcentral och att vissa nyckelgrupper inom kommunen ska vaccineras först. Men hur långt man kommit just nu eller hur tidsplanen ser ut finns ingen info om.

Man kan väl tänka att det är tur att det inte är frågan om någon sjukdom med mycket stor dödlighet. (Detta ovan skrev jag onsdag morgon!)

Uppdaterat onsdag em 
Angående Årjängs kommun så kan det vara så  att gravida är kallade och vaccinerade, likaså vårdpersonal. Man fortsätter nu att vaccinera övriga riskgrupper.

De som är över 65 ska istället först få vanligt influensavaccin för vanlig influensa är farligare för dem än svininfluensa.

Lappar till eleverna på skolan kom idag och ska ut så fort som möjligt för ifyllande av föräldrar huruvida barnen ska vaccineras eller inte och om de har allergier och så. Den lappen ska vara tillbaka hos oss 2 november och man kanske  börja vaccinera i slutet på nästa vecka om vaccinet kommer som planerat.

Eventuellt kommer info så småningom på kommunens hemsida. Det vore inte fel och skulle avlasta vårdcentralen jobbet med att svara på alla frågor om tidsplanen.




Kommentarer
Postat av: Suss

Jag håller med, det verkar vara rena rama hallaballooo eller hur det nu stavas om det ordet ens finns. Här är en del vaccinerade, en del har mått dåligt efter och andra bra. Ingen verkar veta vad de ska tro längre. Snart är det sommar och vi får myggor och annat att bekymra oss om istället.

Postat av: Inger Maryissa

Ja, det verkar vara en allmän förvirring över vaccinationerna....

jag har heller inte fått någon som helst information från min kommun.

Så jag får väl vänta och se...

Men det känns lite olustigt med denna förvirring...



Sedan läste jag också om att det varit en del diskussioner utomlands om att det finns två olika sorters vaccin mot Svininfluensan.

Och att det var en del diskussioner om det vaccin Sverige har valt.



2009-10-28 @ 23:21:53
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Hmm ja myggorna ska man nog se upp med. Jag får jätteblaffor av myggbett och reagerar hyseriskt på myggförekomst. Idag hörde jag på teven att vi som var födda före 55 hade en del imunitet. Ibland är ålderna en fördel.

2009-10-29 @ 22:40:17
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingermaryissa: Jag har inte läst något om olika sorteras vaccin. I så fall kunde man ju ha önskat ett utan kvicksilver i, men då är det väl något annat istället som konserverar.

2009-10-29 @ 22:41:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Ja, vad är det tidningarna har skrivit de senaste dagarna; är det hockeyspelare som menar sig tillhöra riskgruppen!?!

2009-10-30 @ 08:32:10
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Mmmm det är lätt stötande!

2009-10-31 @ 10:12:16
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback