Jag byter bank...

... om Göran Persson blir boss i Swedbank!

I och för sig är det bra om avdankade politiker hålls sysselsatta med nya uppgifter, då behöver de inte bry sig i sina efterträdares göranden och låtanden. Att försöka behålla en maktposition i det fördolda via gamla vänskapsnätverk, kan annars vara frestande för den som är van att befinna sig i maktsfärens centrum och som dessutom är rejält maktlysten. Men resultatet blir bara rörigt för alla inblandade, både för allierade och motståndare. Tilltag som att medvetet underminera en efterträdares position imponerar knappast på omvärlden, det kan dessutom solka ner ett annars gott eftermäle.

Men GP i Swedbank! ?  Det vore svårsmält för alla gamla bönder som fortfarande är trogna "Skrämjölskassan".

Kommentarer
Postat av: Mia

Det här med att avdankade politiker inte släpper greppet är ett ofog och är nog vanligare än gemene man/kvinna vill tro. Instämmer helt i detta...



Förstår också ditt argument mot att GP ska bli chef för Swedbank. GP är ingen person som bondekåren i Sverige uppskattar, inte överlag i alla fall, undantag finns förstås här som i allt annat.

Postat av: Inga M

Mia: Ja, makt korrumperar och detta är ett fenomen som man kan se både här och där!



Men Swebank kanske arbetar på sin avveckling i Sverige och hellre vill ha Baltikum som bas! (Usch, nu var jag väldigt elak!). Swedbank är bara indirekt min bank, egentligen har jag Västra Värmlands Sparbank och den har inga olater för sig minsann vare sig med Baltikum eller bonusar, men tragiskt nog är man delägare i Swedbank.

2009-10-11 @ 10:50:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TT

Ja, då byter jag också bank!

Jag mår jättebra av GI, det passar mej perfekt och det är skönt att slippa den där mättnadskänslan när man är helt däst.

2009-10-11 @ 11:30:57
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Marie

Hahaha...ja det skulle jag också göra om jag hade haft Swedbank som "min" bank.... ;-)

2009-10-11 @ 12:35:01
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Selma

Fast nu vill jag väl säga att det var länge sen Swedbank var Föreningsbanken och dessutom finns där ju en koppling till den andra banken man slog sig ihop med Sparbanken. Detta utan att uttala mig ett enda dugg om GPs lämplighet som bankdirektör. Om bankdirektörer i allmänhet kan man väl säga att påfallande många verkar bäst på att lyfta lön.

2009-10-11 @ 13:51:49
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Marie o Selma: Mmmm det är rätt länge sedan Swedbank var Föreningsbanken och innan dess Jordbrukskassan tror jag. Av en del ortsbor här kallad Skrämjölskassan på sin tid. Kanske 1970-tal?



Men rätt många bönder och landsbygdsboende och skogsägare och småföretagare på landsbygden har kvar "sin" bank sedan generationer och jag skulle gissa att den här kategorin kunder, till skillnad från andra bankkunder, har varit förhållandevis traditionell och stannat i sin gamla bank, trots alla uppmaningar att spela ut bankerna mot varandra och landa där bästa villkoren ges.

2009-10-11 @ 14:51:53
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

GP - en följetong - han blir aldrig nöjd. Revanschlusten från hans skoltid i Katrineholm, när han hade glasögon och var tjock och mobbad, tror jag aldrig släpper taget om honom. Han har växt sedan dess, men är fortfarande bara sju år.



Förlåt, jag är yrkesskadad, ser ofta vuxna som de barn de en gång var.

2009-10-11 @ 15:27:12
Postat av: Inga M

Lena: Jag tror ju egentligen nästan alltid att det ligger en mycket speciell personlighet eller en svår uppväxt bakom människor som väljer att leva helt uppe i karriären. Visst handlar det till 110 % om maktbehov, kontrollbehov, revanschbehov. Och det är behov som ligger djupt i människan, som Du säger ofta förvärvade tidigt i livet. Dessa behov finns nog hos de flesta av oss mer eller mindre, men om man offrar allt normalt liv för att leva ut detta då är det märkligt.

2009-10-11 @ 22:27:22
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback