Älgkrockbild - exakt i ögonblicket!

Det finns här!  Så här ser det alltså ut precis när en bil krockar med en älg. Först slår bilens nederdel mot älgens ben och så studsar älgkroppen upp på vindrutan och taket.

Vi pratade om det häromkvällen. Normalt försöker man skjuta mycket älg vid stora genomfartsvägar typ Europavägar. Men det finns gammal forskning som tyder på att det kan vara fel. De älgar som normalt lever bredvid väg lär sig hantera trafiken, men när de skjuts undan kommer nya älgar till området och de har inte lärt sig detta utan är de som orsakar olyckorna.

Jag vet inte hur väl underbyggd den här forskningen är, men intressant i alla fall. För om det stämmer så borde man alltså göra tvärtom.

Kommentarer
Postat av: TT

Usch, jag har krockat med en älg en gång men den sprang in i sidan på bilen och jag såg den innan så jag hann bromsa lite, men herregud vad dom är stora.



Spännande med flytten är det onekligen, och skönt att få grannar. Det har varit svårt att få kontakt med folk här i byn och vi har ju inga direkta grannar för vi bor i ett eget stort hus.

Möbler har vi så det räcker och blir över, köpte nya soffor för två år sen men onkeligen handlar man ju en hel del nytt i alla fall när man flyttar, ska bli sååå kul!

Postat av: Trolda

Jag vågar inte titta...Lever hellre i ovissheten och önskar att det aldrig händer NÅGON!!! stackars människor och stackars älgar!



Trolda - önskar fortsatt fin HELG! =D

2009-10-31 @ 17:54:38
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

TT: Vilken tur Du hade som inte körde på rakt framifrån. Lycka till med flytten!



Trolda: Mmm det är hemskt många gånger för både älgar och människor.

2009-11-01 @ 21:21:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback