Agenda

I fredags var det alltså, som jag skrev, frosserier i årets lilla älgfilé tillsammans med Idol-tittande.

 I lördags jagade vi rådjur en stund på eftermiddagen. Oskar fick upp men de drog iväg bort till Signebyn.

Sen var det gäster här, A och U i Hol. Men det var vanskligt ett tag eftersom vi drabbades av strömsavbrott under den tiden jag skulle ha gjort en smarrig älggryta.

Till slut kom strömmen tillbaka. Lars i Svensbyn trodde att felet låg neråt Gyltenäs för där har man blanktråd kvar, men jag vet inte vart han och den andre reparatören drog iväg. Min matlagningstid räckte då till att göra älgfärsbiffar medsojagrädde i och pressad vitlök. De var rejält tjocka och blev alltså saftiga och goda. Till det blev det kantarellstuvning med sojagrädde och gräddsås bredvid. Och så förstås gröna böner, kokta morötter, stekt lök och grönsallad med små plommontomater.

Gästerna uppskattade maten och hade med sig en urläcker sockerkaka gjord på glutenfritt och mjölkfritt, men med mycket olja och ägglikör. Jag måste åka dit och få receptet. Den var inte så där torr som glutenfritt brukar bli. Och smaken var suverän, den är nästan slut redan.

I söndags jagade  vi rådjur igen. Oskar fick se två stycken och drev i två timmar.




Han kände vittring av rådjuren i vind fast han inte kunde se dem. Ibland vimsar han lite då när han växlar mellan att gå på synintryck och vittring. Strax efter den här bilden fick han se dem och blev en aning bortkollrad efter det. Då kommer han långt efter och tappar bort spåret så småningom. Efter två timmar var han långt efter.

Maten blev läckra rester från igår. Kantarellstuvning smakar alltid mycket bättre dagen efter och det andra var helt ok. Vi avslutar dagen med att åka till Hol och få receptet på sockerkakan med ägglikör. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback