Agenda närmaste dagarna

I morgon onsdag under dagen ska Jazz på återbesök till djursjukhuset och omgipsas tror jag. Vi får se. På kvällen så blir det Harnäs till slut, det vi skulle ha gjort istället för snuv-vård under helgen.  Snuvan är äntligen på upphällningen. Vi åker dit och steker kolbullar. Steking ute, men äting inne. Det är för kallt för att ha något bekvämt uteliv nu vardagskvällar. Vi vill gärna träffa deras barn och barnbarnet Vincent! Och jag vill fundera över en bild till min tvättstuga, eller flera. Nu har jag ju äntligen hittat två bra lampor dit i alla fall.

Fredag förberedelser för jakt- och fiskegäster.

Lördag ta emot jakt- och fiskegäster = goda vänner. Det ska bli roligt att ses igen! Jag ska göra viltsoppa som vi ska äta på söndag kväll traditionsenligt. Den aväts alltid tillsammans med information om årets älgjakt, muntlig och skriftlig. Kanske en pannkakstårta till.  Eller en risgrynskaka med hemkokt hallonsylt och vispgrädde.

Lördag kväll ska vi till andra änden av kommunen; Karlanda, på jämna-år-kalas. Rolands moster är det.

Söndag åker alla jägare på jaktstig i Blomskog. Gubben är så imponerad av skjutbanan där, han var där och sköt häromdagen. Resultatet dög att jaga älg med. Jaktgästerna är duktiga skyttar men det ska alltid skjutas in vapen osv.

Tja, sen är det alltså älgjakt och älglov nästa vecka från och med måndag. Det har alltid sina givna ingredienser för min del;
Fönsterputs inför vintern, frosta av frysarna, mala och koka det sista älgköttet från förra årets jakt, umgås med jaktgäster, ordna vinterdekorationer hos mig och modren.  Sen blir det väl sovmorgnar med en god bok också, planering av gubbens skåp i källargången, ljussättning där, någon shoppingtur till Bergvik o IKEA, packa o skicka födelsedagspaket till barnbarnet.

Begravning efter en legend i bygden blir det; E på Holstorpet, född 1913. Den blir dock i kretsen av de närmaste så vi ska inte dit, men lägga något till minne gör vi förstås. Vi pratar ofta om honom nu. Det finns många goda minnen att bevara om honom och vi minns när han för något  år sedan kom hit med traktorn över skogen för att hälsa på Rolands farbror.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback