Muterad influensa

Nu har man fått klara besked på att svininfluensaviruset har muterat. Det finns konstaterad mutation både i Sverige och Norge. Enligt uppgift så ska vaccin och Tamiflu vara verksamt även mot det muterade viruset. Jag kan ändå inte låta bli att fundera över om det är just den här mutationen som orsakat det svårare utbrottet av svininfluensa i Norge.  fast så ska det inte vara, den norska influensan har bara kommit snabbare och man har fått sin första våg tidigare än här.

Men nu har man också i Storbritannien funnit svininfluensavirus som är resistent mot Tamiflu, tyvärr på sjukhus.  Prcis som man sa i början av influensan så ändrar den sig och tar nya former.

Grisbönder och veterinärer borde ha prioriterats för vaccinering menar Johan Beck Friis, vid Sveriges veterinärförbund. I Norge har 39 grisbesättningar smittats av viruset första veckan i november och det finns en risk att virus som gått över till grisar sedan återvänder till människa i muterad form. I Sverige är ännu så länge ingen besättning smittad så vitt man vet

Kommentarer
Postat av: Lena

Finns det människor som arbetar med grisar i Sverige? En nyhet för Smittskyddsinstitutet? I Egypten tog man död på de flesta av landets grisar för att stoppa influensan. Det skrattade man åt i våra massmedia.

Hur urbaniserad kan man bli, utan att det för med sig allvarliga konsekvenser?

Att Eskil Erlandsson reagerar på att svenska mjölkbönder svälts ut av sin egen organisation är en överraskning.

2009-11-21 @ 08:41:36
Postat av: Mia

Ojdå, det här var nytt för mig. Måste läsa mer, har nog läst dagstidningarna och följt andra nyheter dåligt under veckan som gått.



Är det som du skriver att grisar får svininfluensan s och att det leder till muterad form hos människan - ja, då lurar naturen oss igen!



Så är det nog, och så kommer det alltid att vara att virus är ett steg före medicinarna. I annat fall vore alla virus utrotade för länge sedan.

Postat av: Lotten

Pratade med min pappa igår (som ju bor i Norge). Detta hade slagits upp stort i Norge. Men sen hade det visat sig att det var obduktionerna av de som dog i somras. Och man trodde att det var en mutering som skett inne i kroppen efter att personerna var smittade.

Men visst är tanken obehaglig. I synnerhet oklarheterna och att man egentligen inte vet.

2009-11-21 @ 11:22:01
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: margit

Hej igen, Inga! Suttit o tittat in i din blogg igen...ser att du bloggat sedan dec 2005...ja då har du hunnit med många inlägg o kommentarer, förstår jag.

Läste o tittade lite från dec 2005...och läste att du har en dotter o barnbarn uppe i Umeå. Jag är ju från Vännäs, 3 mil därifrån. har 3 barn med familjer "utströdda däruppe". en son med fam i Vännäsby, en son med fam i Trehörningen, Tavelsjö och en dotter med fam i BNordmaling..och min syster o sin make som bor i Vännäs...Ja det var bara en lite kommentar...

2009-11-21 @ 11:52:24
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Suss

Usch och HUVA! Nu tycker jag det börjar vara lite otäckt med influensan. Ingen verkar ha en aning om vad som är på gång, hur många sprutor olika människor behöver och vad som händer med mutationer osv.

Grisarna som smittas, slaktas de direkt eller? Jag inser att jag inte vet så mycket som jag trodde.

2009-11-21 @ 16:31:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, detta är ju vad som har fruktats och som jag hört talas om förut också.

Undrar hur det hela kommer att sluta.

Att man antagligen måste vaccineras varje år, och nya vaccin och mediciner måste utvecklas i takt med att influensan muteras eller det kommer nya sorter,

2009-11-21 @ 22:02:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Det har blivit ungefär som man förväntade sig. Tråkigt nog ser det ut som om nästa vaccinsändning är försenad så nu dröjer det ytterligare innan alla barn och ungdomar har fått sitt skydd.



Suss: Vet inte vad de gör med grisar som smittats



Margit: Jag har svarat på Din blogg

2009-11-22 @ 14:42:57
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback