Erik Grönwall i Idol - en stjärna är född!


(Bilden från tidigare framträdande i Idol)

Det var en upplevelse att höra
Erik sjunga Queen igår kväll på Idol!  Tror att låten heter "The show must go on" men jag är inte säker. Det är inte min generations musik på något sätt. Men Erik sjöng helt fantastiskt och jag kan förstå att Laila Bagge rördes till tårar eftersom den här låten betydde något speciellt för henne. Nu har jag redan hunnit lyssna 5-6 gånger på klippet och kan inte begripa hur det kan komma så mycket röst ur den här lilla kroppen, hur lungkapaciteten räcker till för så långa toner och inget falskt heller trots vild satsning. Det är inte världens enklaste låt, om man säger så, den flackar omkring i oktaverna. Eriks  röstomfång måste vara helt speciellt!!! Funderar över vem som kan ha lärt honom hantera sjungandet så väl; någon kunnig och ambitiös förälder eller bara kommunala musikskolan?

En eloge också till programmakarna för ett roligt tema: "Världens bästa låt". Det gav rolig variation mellan låtarna. Samtidigt är det en utmaning för en ny artist att göra en gammal låt på ett sätt som är både eget och bra. De enda som misslyckades kapitalt igår kväll var alltså Eddie och Rabih. Den senare åkte också ut, helt rättvist. Han gjorde dock en mycket fin och tevemässigt sorti. Hans framtid som artist borde vara räddad ändå för som någon sa "När han ler så smälter isen på Kebnekaise".

Kommentarer
Postat av: ingrid

Tittar inte på idol, har missat något förstår jag....

2009-11-07 @ 13:12:50
Postat av: Annaa M

Men snälla Inga, Freddie Mercury föddes 1946, Queen bildades runt 1970,slog igenom stort bara ett par år senare. Vilken generation anser du dig egentligen tillhöra? Jo jag förstår vad du menar.



Jag tror Rabihs register är för smalt för att han ska bli artist. Men jag håller med om det proffsiga avslutet.

Postat av: Inga M

Ingrid: Du kan kolla på länken.



Annaa: Nja, det var i alla fall inte mina mesta musik-år. I alla fall upptäckte jag inte så mycket nytt efter ingången av 70-talet när jag strax skulle börja projektet med att bilda familj och så. Nej Freddie hör inte till min generation, fast jag känner igen musiken, den är ju mycket spelad och av god kvalitet. Åtminstone en del.

2009-11-07 @ 16:58:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag håller med dig, den killen är något alldeles extra. Det tycker jag lilla Tove är också och Reza, ändå tittar jag inte på idol. Jag slår på ibland mitt i något annat, men jag medger att jag tittar vem som åker ut och hur det går. Jag har en elev som är 100% intresserad och uppdaterad och det är ganska frustrerande att inte veta vad hon pratar om. Skönt att kunna gå in på nätet och lyssna och slippa runtprat och reklam.

2009-11-07 @ 19:15:52
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Då har vi precis samma favoriter! Numera är Erik nr 1 och sedan Reza som har en otroligt vacker röst och så Tove som också har fin röst och dessutom fantastisk karisma på scenen.

2009-11-08 @ 07:31:29
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback