Nordmarkens Stövargilles...

...årsmöte var vi alltså på igår. Gillet är en sammanslutning som bildades av gubben, Göran B, Jerry T. Asbjörn K, Bo N.  för  23 år sedan, inspirerade av stövargillen som hade bildats i Västerbotten / Norrbotten. Det var alltså det första i Värmland och har varit en lagom stor förening med så där 60-talet medlemmar hela tiden. Man ses några gånger under året för att prata stövarjakt och för att bjuda in någon bra jaktpratare. Årligen har man  unnat sig ett trevligt årsmöte med lite god mat, någon enkel underhållning och diverse prisutdelningar till de bästa hundarna.  Det är också en sammankomst som präglas av det traditionella historieberättandet som värmlänningar ofta ägnar sig åt i festliga sammanhang.  Stämningen är alltid avslappnad och uppsluppen i det här gänget så som det kan bli när alla känner varandra väl.

Vi var på Gränden i Årjäng hos Thorill och Mattias Uhlin. Det bjöds på en genomtänkt meny med skaldjursförrätt, vaktel till varmrätt och hemgjord fruktsallad till dessert. Till det utvalda viner om man ville. Mattias är en sån där sommelier (oj så felstavat men jag kan inte!) med en gyllene vindruva om halsen. Det har alltså inget med det värmländska uttrycket "somla" som betyder ungefär "röla",  som betyder ungefär "snurra till det" eller "kladda" eller nåt. Det är nåt franskt för att vara utbildad på viner.

Jag har ju lite svårt för att äta små fåglar, typ morkulla, duva, vaktel, ripa o.dy. men det handlar inte om smaken alls utan om åsynen av de stackars små ömkliga varelserna på tallriken. Samma sak gäller små ägg. Det känns som om jag skulle kunna bli vegetarian omedelbart. Men att döma av kommentarerna runt om var maten  fullt godkänd.

Vår lanthandlares, Rickard Ohlin, underhållning med sång, musik och berättande missade vi nästan eftersom vi måste åka hem tidigt till fiskegästplikter.  Dock hann vi höra en del av kvällens historier. Fast Rickards berömda greverhistorier kom nog efter att vi hade gått.

Kommentarer
Postat av: LL

Jag håller med dig om det ömkliga i att ha små djur på tallriken. Tacka vet jag en rostbiff på älg!

2009-05-10 @ 12:44:56
Postat av: Thalina

Så trevligt du har haft det.Du undrade över min ljuskrona i köket.Den är inte gammal,jag köpte den ny här i norrköping då jag fick en ide om att jag skulle ha en sån i köket.Ha det gott kram Thalina

Postat av: Suss

Usch, så hemskt att behöva äta små söta fåglar. Jag tror jag skulle ha svårt också.

Däremot har jag inte svårt för ord, tvärtom, jag älskar dem och önskar att det värmländska "somla" hade gett upphov till sommelier. Du har visst stavat rätt - DU KAN!!!!

2009-05-10 @ 22:18:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

LL: Mmmm fast jag känner mig jättefjompig när jag sitter där och petar och försöker övervinna motviljan.



Thalina: Den var absolut snygg. En sån skulle jag kunna tänka mig att ha.



Suss: Det blev alltså rätt?? Va bra!

2009-05-11 @ 06:41:32
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback