LA-sonens bröllop i Japan!

Jodå, det var som jag skrev förut, att äldste sonen var i Japan på  en del jobb, träffade journalistkollegor osv medan jag var i Stockholm och bodde i hans lägenhet. Men det var inte hela sanningen. Hela förklaringen kommer alltså nu när vi till slut kommit hem och jag kan göra i ordning bilder och text lite mer systematiskt. Idag är lördag kväll den 23:e maj.

Yngste sonen, som jag kallat LA-sonen för att han bott i Los Angeles några år och nu flyttat till Stockholm, gifte sig i onsdags med sin japanska flickvän. Och med på bröllopet från vår familj var Roland och äldste sonen. Jag mår så fysiskt dåligt av att flyga så jag kunde inte gå med, (ledsen för det var jag förstås). Jag stannade alltså  i Stockholm under den här veckan som Roland och äldste sonen var i Japan.

Jag kommer att skriva om gubbens japanresa retroaktivt nu framöver, dag för dag, med text och bilder. Men jag börjar förstås direkt med bilder från höjdpunkten det japanska bröllopet i Kyoto, den gamla huvudstaden i Japan:


Här går brudparet in till templet där bröllopet hölls. Bruden har en traditionsenlig kimono. Ett klädesplagg som egentligen inte är ett klädesplagg utan ihopkommet av tygstycken som viras runt kroppen på ett speciellt sätt. SEr mycket vackert ut!










Här är templet där vigseln skedde. Jag ska berätta mer om hur lite senare i bloggandet.




Ringen var mycket vacker. Ser ut som vitt guld och stenen är diamant. Den var given tidigare, i samband med förlovningen tror jag.
Vid vigselcermonien gav de varandra ringar som var "äktenskapsband" i platina (om jag förstått det hela rätt).


Så här ser gubben ut när han är på bröllop i Japan, i Kyoto, långt från Lianeskogen!.


Här är en samlingsbild på våra nya "släktingar" i Japan och ett antal av sonens amerikanska och svenska vänner, ja, så någon från Finland  och eventuellt något mer land, jag känner inte igen alla riktigt. Jag skymtar i alla fall  en holmedaling där bakom, en med rallytalanger.

Bröllopet gick av stapeln i onsdags. Nu i skrivande stund är vi alltså hemma medan LA sonen och hans , numera, fru befinner sig i Tokyo och planerar för att resa till semesterparadiset ön Okinawa i morgon för att tillbringa en vecka där.


Kommentarer
Postat av: Marie

Då får jag önska även den nyblivna svärmodern ett stort GRATTIS!!! När jag ser bilderna kan jag konstatera att det är ett mycket vackert brudpar jag beskådar. Jag hoppas att vi får höra lite mer om vigseln sedan. Jag gissar att den kanske utförs på något annat sätt än här, eller är principen densamma?



Ringen var också otroligt vacker, den ser ut att vara vald efter omsorg.



Nu ska jag ut och springa men ser fram emot fler inlägg från resan i Japan.

Postat av: Inga M

Marie: Tack så mycket! Jag är väldigt glad över bröllopet. Vigseln liknar inte alls vad vi är vana vid. Det är en speciell men vacker ceremoni. Jag har sett det hela på video nu.

2009-05-24 @ 08:58:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Åh, så spännande och romantiskt. Ungdomarna ser se läckra ut i sina festkläder. Mår du inte väl av att flyga så långt? Eller hur kunde du avstå från något så spännande och exklusivt? Jag har varit på bröllop i USA för drygt tio år sedan, då en brorsson gifte sig. En upplevelse det också, men ett japanskt bröllop... spännande!



Jag ser fram emot fler bilder och berättande om bröllopet och japanska seder runt en sådan högtid. Önskar förstås de unga tu ett härligt liv... och en god relation till den svenska grenen i släkten.



Du hade förstås en spännande och intressant vecka i Stockholm... så även du upplevde en hel del!

2009-05-24 @ 09:47:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Herta

Stort Grattis! Villka härliga bilder. Det är alltid så roligt att se bilder från bröllop. De innehåller ofta så mycket drömmar, framtidstro mm.

2009-05-24 @ 10:04:18
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Jag mår verkligen fysiskt dåligt av att flyga så det var inte möjligt, annars hade jag inte frivilligt avstått från den här upplevelsen! Jag hoppades länge att det skulle gå att se på webkamera via Skype men det gick inte. Vi använde i alla fall skypen till att pratas vid långa stunder dessemellan under den här veckan och alldeles gratis. Söner och man och vänner var de snälla och skickade mig hela tiden bilder till datorn medan det pågick så jag kunde vara med på ett sätt ändå.



Herta: Ja, bröllop är så vackert tycker jag! Och jag är glad att just de här två valde varandra.

2009-05-24 @ 10:11:33
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Att du inte kunde vara med... Men du ser ändå ut att få en fantastisk svärdotter att glädjas åt och säkert fyller de i de luckor som finns.



Vi såg ett brudpar som lämnade templet när vi var till Kumakura och Tobias som var med (pappa japan) berättade att bruden oftast har tre utstyrslar för bröllopet; kimono, västerländsk brudklänning och sedan bröllopsreseklänningen. Inte vet jag om det var så, men säkert kommer din kommande rapport att avslöja delar av detta.



Massor med grattis till den nykläckta svärmodern i alla fall!!!

2009-05-24 @ 13:03:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Tack! Jag är väldigt glad över den här svärdottern! Jovisst kommer det en brudklänning för festen också med blombukett. Om det blir någon särskild utstyrsel för Okinawaresan vet jag inte.

2009-05-24 @ 13:37:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Herta

Läste Du i Örebro när studentkåren höll till inne i stan eller var Du med ute på Östra Mark?

2009-05-24 @ 15:41:39
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

>Herta: Jag läste inne i stan då.

2009-05-24 @ 15:55:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ingrid

Vackra bilder!!!Du kan tro att jag med extra spänning väntar på att det ska bli måndags morgon.....

2009-05-24 @ 20:53:57
Postat av: Suss

Så otroligt vackert! Jag sitter här och läser, fånigt småleende med tjockt i halsen och minns yngste sonen lite svagt, hur han var som liten lintott när vi var på besök.

Vilken VACKER brud! Och kimonon! Jag hittar inte ord och det är ovanligt.

Ska de bosätta sig i Stockholm? Dit kan du alltid åka, det vet vi!

GRATTIS till den nya familjemedlemmen!!!!!

2009-05-24 @ 21:58:28
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Ingrid: Japp! Vi ses i morgon bitti!



Suss: Tackar! Jag är glad att de nu till slut efter flera år tar det här steget. Ja, vi sitter här också med gråten i halsen och ser videofilmen från bröllopet och om igen, ser alla goda vänner och släktingar, lyssnar på tal och ser presenter. Sonen bor ju redan i Stockholm och hans söta fru kommer till Sverige så fort allt ordnat sig med visum, jobb och så. Hon bor och jobbar kvar i Los Angeles. Hon är mycket duktig på att göra bilder till dataspel på samma plats som sonen jobbade på i LA. Vi kommer förhoppningsvis att ses oftare när hon kommer hit. Hennes föräldrar hälsar på oss i slutet av augusti. De bor i Seattle, men har en lägenhet i Tokyo också.

2009-05-24 @ 22:25:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Vilket vackert brudpar och fina kort på hela bröllopet.Ska sonen bo i Japan? Ser fram mot fler exotiska bilder.Ha det gott kram Thalina

2009-05-25 @ 06:45:57
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Thalina: Nej, de ska bo i Stockholm. Sonen bor redan där nu och R kommer förhoppningsvis hit efter sommaren. Hon bor i USA nu.

2009-05-25 @ 06:48:54
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jättekul att se bilderna från M:s bröllop. Jag får gratulera så mycket.

2009-05-25 @ 12:10:07
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: frktjatlund

Grattis! Väldans vackert par. Och vilken storleksskillnad mellan europeerna och den äldre japanska generationen.

2009-05-25 @ 13:32:53
URL: http://frktjatlund.wordpress.com
Postat av: Lena

Gratulerar på det allra hjärtligaste till en så söt svärdotter och en lyclig son. Det riktigt lyser om dem på bilderna. Underbart att det är i Stockholm de kommer att bo. Det är ju nästan hemma jämfört med LA eller Tokyo. Vi har goda vänner som har sin son och barnbarn i San Diego, inte så kul alla gånger.

Nu förstår jag din stockholmsvecka, du var på distansbröllop helt enkelt.

2009-05-25 @ 21:49:54
Postat av: Inga M

Tessan: Tackar för det!



Tjatis: Tack, absolut vackert och den här tjejen har många andra goda sidor också.



Skillnaderna i längd blev uppseendeväckande ute på stan också. Roland och sönerna drar iväg oppåt ett par meter och de hade även en lång vän med sig så de väckte ett visst uppseende när de gick tillsammans.

2009-05-25 @ 22:19:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Åh så ljuvligt!

Stort grattis till såväl brudpar som till er!

2009-05-25 @ 22:27:10
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Lena: Tack för det! Nja jag var ju en bit på väg och hade hoppats på att kunna få se det hela via webkamera, men det fanns inget internet i det lilla templet där vigseln ägde rum! :-))



Visst är vi glada att de ska bo i Stockholm!

2009-05-25 @ 22:48:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lotten : Tack för det, vi glädjer oss verkligen!

2009-05-25 @ 22:50:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Trolda

Åh så underbart med BRÖLLOP!!! Gratulera brudparet å det varmaste, och grattis till ER också såklart ;-) Synd att du uteblev från ceremonier och resa, men förstår av bilderna att de övriga medlemmarna njöt desto mer, och att du njuter nu, liksom vi övriga som får ta del av händelserna så här i efterhand.Härliga bilder från ett fascinerande land.



Trolda - godkväll!

2009-05-28 @ 21:18:31
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback