"Förklädd gud" Adolf Fredriks kyrka

Jag hade turen att få biljetter till framförandet avLars-Erik Larssons Förklädd gud i Adolf Fredriks kyrka, ett stenkast från min tillfälliga bostad i Stockholm.

Första delen av konserten var ett framförande av Adolf Fredriks ungdomskör. Det var mycket vackert och varierat med allt från moderna körverk till roligt arrangerad folkmusik med jojk bl.a.

Sedan kom avdelningen med Förklädd gud.  (videoklipp från ett lite mer anspråkslöst framförande av verket) Det  är en lyrisk svit från 1940 med text av Hjalmar Gullberg. Den speglar en idyll förstås, eftersom det handlar om romatik, och den skildrar på ett vackert sätt människans möjliga förhållande till tron utifrån sagan om guden Apollon som tvingades tjäna som människa och dräng hos kung Admetos i Thessalien i Euripides drama Alkestis.

Verket framförs som en växling mellan recitatörens textläsning och sång + musik.

Det är sååå smältande vackert. Tänk att i dessa kritiska tider med negativismens hyllande få vila lite i något som bara är vackert och smäktande och ljuvligt.

Det första stycket lade Gullberg till i efterhand, efter krigets slut tror jag:

"Ej för de starka i världen
men för de svaga
Ej för krigare
men för bönder som plöjt sin jordlott
utan att klaga
spelar en gud på flöjt
Det är en grekisk saga.."



sen finns till exempel:

VII

"Än vandrar gudar över denna jord
En av dem sitter kanske vid Ditt bord
Tro ej någonsin en gud kan dö
Han går förbi Dig men Din blick är slö
Han bär ej lyra eller purpurskrud
Blott av hans verkan känner man en gud
Den regeln har ej blivit överträdd:
är gud på jorden, vandrar han förklädd.

IX

"Bjuder ett människoöga
till stilla kärleksfest oss,
kyliga och tröga,
som folk är mest,
lägger som himmelsk läkning
för djupa själasår
en vän, fri från beräkning,
sin hand i vår,
synes en ljusglans sprida
sig kring vår plågobädd -
då sitter vid vår sida
en gud förklädd"


Mark Levengood läste texterna fantastiskt bra, han har en sån vacker röst.
Musiken var Stockholm Concert Orchestra,  sången Maria Fontosh sopran och Markus Schwartz basbaryton, kören förstås Adolf Fredriks.

Bredvid mig i bänkraden satt en äldre vithårig dam som jag utanför kyrkan hade ett långt trevligt samtal med. Men det får bli ett eget inlägg.

Kommentarer
Postat av: Mia

Spännande. Jo, alla har vi våra levnadsöden. Sedan gäller det att ha förmåga att få höra dem vid korta möten. Det har hänt mig också ibland.



Postat av: Rut

Det var säkert en mäktig konsert,Adolf Fredriks kyrka har ju fin ackustik också. Jag har varit där flera gånger.

Apropå Olof Palme, vet du att Hjalmar Branting också ligger begravd där m. fl. Thor Modeen t.ex.

När Olof Palme begravdes var hela kyrkogården ett hav av blommor och jag fotograferade och fotograferade. Men bilderna ligger på dia och jag kan inte visa dem, tyvärr.

Att ströva i STHLM på egen hand kan vara nog så givande och du tycks hitta intressanta mål.

Trevlig fortsättning

2009-05-17 @ 14:14:04
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Hannele på Hisingen

Låter jättetrevligt.

2009-05-17 @ 15:37:28
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Thalina

Vacker text och så få höra Mark Levengood som har en så härlig mjuk röst.Förstår att du njöt.Ha det gott kram Thalina

2009-05-17 @ 17:14:52
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Det är spännande med nya människor så där av en slump.



Rut: Tack för det! Jo, jag såg förteckning och karta över var de gravarna ligger som Du nämner, det var allt några till. Idag har jag varit på en riktig solskenspromenad ut på Djurgården och sett utställningarna på Valdemarsudde och Liljewalchs. Vilket väder Stockholm bjuder på, rena sommarvärmen och ingen blåst. Jag måste ha gått en antal kilometer idag.



Hannele: Det är jättemysigt!



Thalina: Marks röst var som klippt och skuren till detta!

2009-05-17 @ 18:29:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: britten...

Förklädd gud är en av mina absoluta favoriter....har hört den med både volter och Malmsjö som recitatör...underbart...skulle själv ha gått på den i Adolf Fredrik men fick förhinder...kanske hade vi setts då..jag bor alldeles i närheten....du undrade om dikten på min blogg i samband med en väns bortgång....Ingrid Arvidsson heter hon som skrivit den...vet inte bnågonting om henne egentligen ..men dikten säger så så mycket tycker jag....roligt att du uppskattade konsertetn...stor kram

2009-05-17 @ 18:47:44
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Suss

VACKERT, VACKERT, VACKERT!!!!!!!

2009-05-17 @ 19:42:47
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback