Dan Olweus - bra om mobbning!

Här i gränstrakterna mot Norge har vi hört och läst Dan Olweus rätt länge, sedan 1970 - talet.  Minns när jag första gången för nu rätt många år sedan hörde honom och Magne Raundalen föreläsa om sitt program för att hejda och förebygga mobbning. De pratade redan då om att man i Norge flyttade mobbarna istället för att flytta på mobbade. Man använde sig också av metoden att sätta in en resursperson på mobbaren istället för att anställa någon som skulle skydda den mobbade Vi som lyssnade tappade nog hakan lite och vi lyssnade förundrat över de här radikala tankarna. Men det hade slagit väl ut.

För oss i Sverige var det en ny tanke och det hade ingen tillämpning hos oss då. Och egentligen inte senare heller. Skolverket i vårt land har inte riktigt godkänt Olweus, trots att hans metod används framgångsrikt på c:a 500 skolor i Norge och c:a 2000 i USA

- Jag tror inte att man gillar att jag säger att vuxna ska vara auktoriteter i skolan, säger han i en artikel i senaste numret av Pedagogiska magasinet ( maj 09).

Och han har säkert rätt. I Sverige envisas man ju med att förväxla ordet "auktoritet" med ordet "auktoritär" och genast står någon och viftar med filmen "Hets" i bakgrunden.  

Dessutom har man i Sverige trott att om man avskaffar lärarens auktoritet så inträder demokrati i klassrummet. Det är naturligtvis inte sant. Om lärarens auktoritet försvinner i skolan så försvinner ofta också garanten för demokrati i skolan och ersätts med elevernas anarki. Mobbningen får fältet fritt. Har man tur så blir det en from anarki, men har man otur så blir det rent bedrövligt och ingen har makt att få hejd på det hela. Därför står vi här idag med klasser som fungerar jättebra och det är hur lugnt som helst och klasser som är ett rent helvete för elever och lärare. Det blir slumpen som avgör. Och det kan variera totalt från klass till klass på samma skola.

Jag är glad att Olweus  goda och dokumenterade idéer nu har fått fotfäste i den svenska politiken och att vi har fått fram beslut som gör det möjligt att tillämpa ett bra koncept även här. BRÅ (Brottsförebyggande rådet) har gjort en vetenskaplig , internationell genomgång av 30 olika antimobbningsprogram och det visade sig att Olweusprogrammet och de metoder som inspirerats av detta ger bäst resultat. Man minskar mobbningen med 30 - 50 % och reducerar dessutom skadegörelse och skolk  i skolan.  Boken om detta har översatts till 20 språk och metoden används i många länder. Hans studie av 900 Stockholmspojkar räknas som den första vetenskapliga studien av mobbning.

Olweusprogrammet bygger på forskning som säger att de som mobbar är aggressiva mot barn och vuxna, de har ofta god självkänsla, kommer inte från speciellt dåliga hem, de är positiva till våld och är oftast pojkar. De som blir mobbade är som barn är mest. De kan vara lite mer osäkra och känsliga, men har sällan yttre avvikelser. Både pojkar och flickor kan bli mobbade.

Enligt Olweus så måste man för att stoppa och förebygga mobbning ha mycket goda rastvaktrutiner eftersom det är på raster utom synhåll som mobbningen sker.  Det ska finnas tydliga regler i klasserna om att man ska hjälpa mobbade kamrater. Allvarliga samtal ska föras direkt med elever som mobbar och deras föräldrar. Skolan ska genomsyras av att mobbning inte tolereras och arbetet mot mobbning ska bli en del av skolans vardag.

Nu vägrar jag ju att sälla mig till dem som enögt tror att forskningen har svaret på alla frågor och att dess resultat är tillämpbara alltid och överallt. Forskningsresultat ska hanteras med en nypa salt och det vore förödande om långsiktiga politiska beslut skulle vila på tillfälliga forskningstrender. Men Olweus metod bottnar både i teori och mycken praktik och är värd uppmärksamhet i Sverige också äntligen.

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag länkar till detta inlägg från min blogg...



Jag måste också kontrollera om det inte var just Dan Olweus metoder som vi läste om under AOU2...jag får återkomma i ämnet (om jag får ngn tid över...eller kanske ork över;-)).

Postat av: LL

Det är visserligen några decennier sedan jag undervisade på högstadiet, men jag är totalt enig med faktiskt allt det du skriver.

Olweus har jag inte hört om, men äntligen har alltså någon bedrivit forskning och kan visa att det som många pedagoger kommit fram till är rätt. Då är det alltså sant!



Utan ett gott ledarskap kan demokrati väldigt snabbt övergå i anarki. Det händer i en del klasser och då är det inte roligt längre för någon. Jag hoppas att en reformerad lärarutbildning kan omfatta även ledarskap. Att det behövs har jag märkt bland lärarstudenterna. Pendeln kanske nu svänger tillbaka!

2009-05-08 @ 21:23:23
Postat av: Inga M

Marie: Om Ni har läst mobbning så är Olweus svår att komma förbi. Han är en stor på det området även om hans tankar inte varit så populära i Sveriges Skolverk under de år som gått.



LL: Tyvärr har det varit som att svära i kyrkan att hävda behovet av lärares ledarskap i skolan. Nu verkar det i alla fall börja svänga tillbaka med den nya regeringen och jag hoppas ju att man får fortsätta med det.Internationella undersökningar visar ju att svenska elever efterlyser bättre ordning i skolan. Och jag tycker att man måste kunna få till en skola där det inte blir så slumpmässigt om det finns arbetsro eller inte.

2009-05-09 @ 05:56:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Om Ni har läst mobbning så är Olweus svår att komma förbi. Han är en stor på det området även om hans tankar inte varit så populära i Sveriges Skolverk under de år som gått.



LL: Tyvärr har det varit som att svära i kyrkan att hävda behovet av lärares ledarskap i skolan. Nu verkar det i alla fall börja svänga tillbaka med den nya regeringen och jag hoppas ju att man får fortsätta med det.Internationella undersökningar visar ju att svenska elever efterlyser bättre ordning i skolan. Och jag tycker att man måste kunna få till en skola där det inte blir så slumpmässigt om det finns arbetsro eller inte.

2009-05-09 @ 05:56:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: TS

Att mobbare har en bra självkänsla är forskarna inte riktigt eniga om. det finns forskare som gjort undersökningar och kommit fram till att även mobbare har deppressiva tankar, de kommer från (inte alla givetvis) från socialt fattiga förhållanden och då menar jag inte enbart ekonomiskt, utan även känslomässigt. Jag är övertygad om att alla vill bli omtyckta och vill lyckas, men alla har inte verktygen, då de av olika anledningar inte fått med sig dessa när de ska börja skolan. Jag ursäktar inte någons beteende, men jag är övertygad om att det alltid finns en orsak till varför man beter sig illa, när man inte vet hur man ska bete sig bra. Det är lika viktigt att ta sig an mobbarens beteende och hjälpa denne på rätt spår, precis som det, givetvis, är oerhört viktigt att hjälpa den mobbade. Vem av oss vill bli hatad? Ingen. Vi, vuxna, måste vara tydliga med gränser och vad som är acceptabelt. Tydliga ledare, tydliga vuxna med ramar och gränser, är vuxna som bryr sig!(Inte dömande och moraliserande). Ge barnen värme och omtanke och visa att du bryr dig, så för du tiofald tillbaka!

2009-05-19 @ 11:39:54
Postat av: Ann Collste

Hej Inga!



Vad glad jag blir att du tagit reda på så mycket om Dan Olweus och hans program mot mobbning och kränkningar! Jag är själv instruktör för programmet och har jobbat i Sollentuna ett par år på Utbildningsförvaltningen som projektledare, då programmet började införas i de kommunala skolorna. Jag är högstadielärare och har även arbetat som biträdande rektor i 10 år. Nu är jag pensionerad, men fortsätter att arbeta med programmet och tror på det till 100%! Idag finns över 100 skolor i Sverige som använder Olweus och jag hoppas det blir fler!



Varje år mäter dessa skolor (med en anonym enkät i år 3-9)hur mycket mobbning det finns på skolan, var den sker, vem som gör den osv. All personal träffas varannan vecka i grupper och diskuterar mobb-ningens olika former; hur man kan se den och vad man kan göra åt den på just sin skola. Eleverna har möten varje vecka och genom övningar (tex rollspel) och diskussioner lär de sig förstå hur det är att vara utsatt för mobbning och kränkningar.



Jag startade en "mobbningsblogg" i början av mars med min kompis Cathrine Hedborg (som är instruktör och socionom och som arbetat med förebyggande arbete i Stockholm) för att vi känner oss frustrerade av att Skolverket "drar ut på tiden" och sprider konstiga signaler om att Olweus program är förlegat, för dyrt mm. BRÅ, BEO (Barn- och elevombudsmannen), Centrum för Folkhälsa(Karolinska Institutet)och Folkhälsoinstitutet tycker alla att Olweus har det bästa, heltäckande programmet. Läs gärna vår blogg, där vi försöker ta upp allt som skrivs om detta viktiga ämne och samtidigt ge våra kommentarer.

Med vänlig hälsning Ann Collste

2009-05-25 @ 21:45:09
URL: http://www.mobbningsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback