Uppdaterad agenda! JUBILEUM!

Jag glömde veden förstås. Gubben sysslar ju inte bara med att försöka påverka uppåt när det gäller det bedrövliga rovdjursförvaltningsförslaget, även om det just nu tar mycket tid. Han hugger också ved förstås, den ved som ska värma huset under kommande säsong. Jag tror att man säger hugga ved fast det är motorsåg som gäller och inte yxa.

Veden värmer många gånger säger man här. När den ska
 -huggas
-dras ihop och köras hem från skogen
-kapas hemma
-plockas upp på skottkärra och köras in i huset till vedpannan
-hamnar i pannan och värmer elementen i huset.

IDAG LÖRDAG ÄR EN BEMÄRKELSEDAG HÄR PÅ LIANE!

JAG SKREV IGÅR ATT DET SKULLE BLI FIRANDE PÅ FÖRMIDDAGEN OCH DET BLIR DET!

VI FIRAR ATT ROLANDS SLÄKT KOM HIT TILL GÅRDEN LIANE FÖR EXAKT PÅ DAGEN 100 ÅR SEDAN, DEN 14 MARS 1909!

Det blir 11-kaffe och tårta och champagne med några äldre släktingar.

(Som en märklig ödets vinkning ser jag just idag dödsannonsen efter en person som har skrivit in sig i gårdens historia. Ni som var med på den tiden och har gott kom ihåg minns honom säkert även om det nu var rätt länge sedan. )

Kommentarer
Postat av: kicki

Vilken mysig dag ni kommer få, champagne och tårta, och många tankar och minnen till de som kom till gården. När man sitter så tillsammans och pratar med de som är äldre än en själv, va mycket de har att berätta och allt kommer de ihåg...man känner nästan som om man varit med dem där.

Ja gubben min han har nu tagit traktorn till skogen, veden skall huggas och han älskar detta med helgen när han kan få göra dessa krafttag...så långt ifrån hans vanliga dagar. Men vilken lycka att få ha detta kvar så länge man bara orkar. Nu har vi i vinter satt in en vatten-luft pump som skall sköta värmen till vårt hus, men pannan är fortfarande påkopplad så vi eldar för det mesta på helgen då vi är hemma, har en Torsbypanna och där är meterved som gäller och jag orkar inte för min rygg som är lite dålig, gubben är ute på resa nästan hela veckorna så därför var vi tvugna att sätta in pumpen. Men skogen skall gallras och veden skall hem...det finns alltid någon som vill ha den.

Ha nu en jättefin dag tillsammans och tack för att Du tittar in hos mej och alltid ger en kommentar.

Kram

Postat av: britten

nä jag tror inte du blir besviken..men jag vet hur det kan vara när man har höga förväntningar på en film.....mycket nöje i kväll/ kram

2009-03-14 @ 09:40:04
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Stina

Oj va kul att träffa på bloggvänner ute i landet som känner till min födelseplats.

Ha en skön helg.

2009-03-14 @ 10:42:43
URL: http://kfasse.blogg.se/
Postat av: Helena.E

Jodå du har rätt i ditt antagande. Premiären är ikväll kl 19.00. Miljooo.oooner fjärilar fladdrar runt i magen...men kul blir det. Ni får ha en trevlig helg!

2009-03-14 @ 12:08:41
URL: http://ehrencrona.bloggagratis.se
Postat av: Suss

En hundraårsdag måste man bara fira. Jag tycker förresten att man ska försöka hitta så många anledningar som möjligt till att fira något. Det behöver vi! Hoppas filmen blir bra ikväll, jag ska försöka ta mig till bion också snart.

2009-03-14 @ 16:35:06
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Jag önskar jag hade så djupt växande rötter på ett och samma ställe någonstans. Även om jag tycker om friheten i att inte vara fastvuxen på ett ställe, har jag alltid avundats de som hör HEMMA på ett ställe sedan flera generationer.



Vilken härlig dag ni kommer att ha idag! Fika- och champagnegäster och sedan bio och finmiddag! Du får rapportera om filmen (jag ser nu att ni väl sitter bänkade som bäst nu!)!

2009-03-14 @ 17:57:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Marie

Ett grattis till 100-årsjubileumet...och vad roligt att ni håller reda på det. Sådans riskerar nog annars att falla i glömska.

2009-03-15 @ 08:46:31
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: LL

Ett hundrafalt leve, lite grann i efterskott!

2009-03-15 @ 16:13:33
Postat av: Inga M

Kicki: Det är alltid trevligt att läsa om Er vardag på bloggen! Vi har nog många beröringspunkter där, vi lever typiska landsbygdsliv och det är nog för många rätt exotiskt.



Min gubbe gillar också skogsarbete, fast jag tycker det verkar slitsamt.



Britten: Nej jag blev verkligen inte besviken!



Stina: Ja ha !!?? Var var Du född? Nu blir jag nyfiken!



Helena E: Den har alltså redan varit och jag har läst goda recensioner.



suss: Ja vi försöker medvetet hitta så mycket som möjligt att fira.



Anne: Ja, jag uppskattar att ha hamnat hos en gubben som har "rötter". Mina egna är ju rätt "grunda" och få.



Marie: Ja, jag har en gubben med ovanligt gott minne och intresse för det historiska.



LL: Tackar!







2009-03-25 @ 06:40:32
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback