Blue Ray och HD???

Nu har vi drabbats av HD och Blue Ray eller nåt. Herregud att detta ska vara så svårt att begripa. Så här är det:

Vi köpte en videokamera till slut och tyckte att vi skulle kosta på oss en med HD-kvalitet när nu TV; n har HD och vi inte har köpt någon förut.  Videokameror kan spela in direkt på dvd-skiva eller på minneskort. Vi valde en med minneskort eftersom den blir liten i formatet, man kan ha den med i fickan.

Det inspelade blev jättefint när vi tittade på det via kameran direkt till TVn . Men sen kom kruxet när vi skulle bränna över från minneskortet till dvd-skiva. Det funkade inte. Och det kommer inte att någonsin fungera utan en speciell inspelare, något som heter Blue Ray eftersom HD-kvaliteten ställer så höga krav på kapacitet. Det säger inkallad expert.

Så vad gör man då? Köper något som heter Blue Ray brännare separat (obs inte Blue Ray uppspelare bara, för det är nåt annat) ?  Eller kan man köpa en ny dator som har allt det där inbyggt? Eller ska man köpa minneskort bara, spara på dem och inte spela över? (Ett minneskort på 4 timmar kostar 800SEK! Men å andra sidan får man väldigt fin film för pengarna, det kanske ska vara värt det. Man filmar mycket på 4 timmar) .Vi behöver egentligen också en dator som har kapacitet för ett ritningsprogram som gubben behöver i jobbet.

Usch, varför ska vi vara så korkade när det gäller sånt här? Vi kan inget egentligen och det blir fel hela tiden! Jag får dessutom teknikpanik och vill inte ens tänka på eländet, bara ha en färdig lösning presenterad. Men jag har insett att det finns inga färdiga lösningar, man måste konstruera dem själv utifrån de egna behoven. Det går så fort med den här utvecklingen.
 
CD-rombrännaren (heter säkert inte så!) som jag använder att bränna digitalkamerans bilder på skivor, fungerade inte på någon dator längre. Vi fick köra en rensningsdisk som kunde putsa på lasern så den blev ren och så fick vi installerat ett nytt brännprogram så nu kan jag ägna helgen åt att tömma fulla minneskort. Men jag inser mer och mer hur vansinnigt det är att försöka lagra bilderna i så hög upplösning. Det tar alldeles för stor plats och när har  man någonsin ett behov av att dra upp till pappersfoton på A3 eller större?   Nu ska jag ändra den inställningen i kameran så jag får rimlig storlek på bilderna

Pixlarna kan slänga sig i väggen!!   De har väldigt lite att göra med kamerans kvalitet egentligen, åtminstone om man är som jag bara en glad amatör.

Råd och dåd om detta med teknikeländet mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: LL

Jag får huvudvärk och blir knottrig så fort jag ser en bruksanvisning nu för tiden. Tänk om det var så med bilkörning också? Att man måste kunna varenda ointressant detalj för att kunna använda prylarna. Finns det inga nyckelfärdiga koncept för alla oss som inte älskar teknik? Det lär finnas pensionärsmobiler som är gjorda endast för att ringa med. Brilliant idé!

2009-03-28 @ 17:18:07
Postat av: anne

Hahahahahaaa! Förlåt om jag skrattar, men så där känner jag det också! Teknikpanik var ett utomordentligt bra ord! Jag skippar teknikpaniken genom att utsläppa ett avgrundsvrål i riktning av maken alternativt barnen, de har järnkoll alla. SUCKAR djupt när jag vill ha hjälp att spela in från TV:n. Men, trots deras suckar och makens kommentarer om att jag borde ta och lära mig (han är övertygad om att jag har kapacitet att det är intresset som saknas), så gör jag det INTE. Jag förlitar mig på dem och är inte de i krokarna, ja, då struntar jag i att göra något som kräver denna kunskap.



Motvalls kan man också kalla mig i denna fråga.

Postat av: Marie

Min man tror att ni möjligen skulle vara hjälpta av en DVD-brännare och ett program som heter Nero, så det är i alla fall ett tips som kanske kan vara värt att kolla upp....



2009-03-29 @ 08:52:37
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Jaha... herre gud, det var på en nivå som jag inte hajar.... Det här med dagens teknik är inte gjord för mig, bara att konstatera.

2009-03-29 @ 11:01:06
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Lena Bennet

Kan egentligen inte sånt här heller, men vi har köpt en separat hårddisk framför allt för bilder och film. Den rymmer en hel del och kostar inte mycket mer än det minneskort du skrev om. Där kan du också lagra den viktigaste du har på datorn eller rent av säkerhetskopiera rubbet. Datorer är oberäkneliga vet du och rätt vad det är kommer det in en liten mask eller nåt. /Lena

2009-03-29 @ 13:31:17
Postat av: Hanneles paradis

Det där att man ska spara på dvd är tydligen inte självklart. Mycket att tänka på, när man köper maskiner, försäljare är inte mycket till hjälp.

2009-03-29 @ 14:05:22
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Hm, vår videokamera har ju 10 år på nacken så dit har vi inte kommit ännu. Vi har minneskort till kamerorna och kopplar in dem direkt till datorn. Dessutom har vi köpt till en extern hårddisk och där får makens alla musikfiler plus alla mina foton plats utan problem. När maken har editerat filmer så har han lagt över dem på skiva utan problem, men som du hör har jag inte satt mig in i format etc:-)

Men rent generellt så skulle jag satsa på ny dator istället. Det kan finnas andra skäl till att ha ny dator, och den har ju ett bredare arbetsområdet än en separat BlueRaybrännnare. Det var vad vi gjorde när vi skaffade ny dator för inte så länge sedan (och då kan jag säga att maken älskar såna teknikfinesser och är insatt, men har inte pratat om separat brännare...)

2009-03-29 @ 17:58:09
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

LL: Pensionärsmobilen finns nu, men jag väntar på pensionärsnivå på allt annat också. Det här är ju ohållbar i längden att all ny teknik ska kräva ingående sakkunskap före inköp och att sakkunskapen inte finns i butik.



Anne: Känner igen mig tyvärr. Så länge barnen bodde hemma så fixade de sånt här i en svineblink. Nu står vi här lite tafatta.



Marie: Vi har en dvd-brännare i dvd-spelaren. Men tyvärr kan den bara bränna i vanligt format, inte i HD. Vi får alltså inte ut den kvalitet vi betalat för genom att köpa en HD-videokamera. Och det vill vi förstås.



Lena: Hej Lena! Länge sedan! Hoppas allt är bra med Er! Jag är lite rädd för att lagra på en hårddisk. Det är ju i princip en dator och den kan bli infekterad med virus och maskar och trojaner och Gud vet allt, samt ett totalhaveri om det vill sig illa och då är allt borta. Vi tänker att det är tryggare att ha filmerna lagrade på dvd-skivor. Men vi kan ha fel.



Hannele: Nej de som man köper av kan inte detta och jag förstår dem. Det kommer ny teknik hela tiden och hur skulle de kunna vara insatta i allt. Vår butik har i alla fall tagit på sig att undersöka saken med leverantören, Panasonic.



Lotten: Vi lutar nog, som Ni, åt en ny dator som kan fungera både som inspelare för video-HD och för ett avancerat ritprogram för gubben.



2009-03-29 @ 22:57:37
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback