Mer om Värendsdräkten

Kan inte låta bli att skriva och länka lite mer om Värendsdräkten.

Får väl erkänna att jag varje gång jag använder dräkten måste googla på den för att få fram bilder så jag ser hur kedjan ska träs. Jag kommer aldrig ihåg från gång till gång. Och då kommer jag på en massa intressanta sidor.

Här berättas att Värendsdräkten har ett mycket gammalt ursprung i Värendsbygden, gränstrakterna mellan södra Småland, östra Skåne och  v'ästra Blekinge. Linné har upptecknat rätt noggrannt hur den såg ut och listen, alltså det här breda bandet som hänger på sidan finns också bevarat sedan 1700-talet. Den ska enligt sägnen ha ett ursprung som fälttecken i gamla tiders strider med danskarna. Enligt berättelserna så lyckades Blenda tillsammans med Värendskvinnorna fylla de danska erövrarna och därmed kunde de besegras. Och som tack fick kvinnorna i Värend privilegier. Hur mycket som är sant av detta vet jag inte men sant är att lagarna i det här området gav kvinnor en ovanligt god ställning i samhället.

Så kan det finnas en historia bakom en dräkts tillkomst, en historia som flätar in i verkliga historiska skeenden. Jag har alltid tyckt att den här dräkten från släkten på min fars sida är vacker. Jag planerade i många år att försöka sy en, men insåg så småningom att det nog skulle bli för svårt.
image785
Så här såg jag ut i Värendsdräkten när jag köpte den för något drygt år sedan, (huvudlös som vanligt :-)). Fast här är listen felplacerad, ska vara på min vänstra sida och kedjan ska inte vara hängd så. Men nu i år var det rätt, jag har tränat.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Vilken så vacker dräkt !!

kan tänka mig du är glad över att ha den, och kunna bära den vid speciella tillfällen.

Och säkert det är intressant med historien bakom en dräkts tillkomst.

Ha det så gott

Kram

Postat av: ingrid

Synd att du är huvudlös för dräkten hade gjort sig mer till rätta om du varit med, för den klädde dig....

2009-06-13 @ 13:59:59
Postat av: Cissi

Vilken vacker dräkt! Jag tycker det är så fint med de olika dräkterna och är glad att man för traditionen vidare.

Farmor hade en Hälsingedräkt men den kunde jag tyvärr inte ha.

2009-06-13 @ 15:09:29
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Suss

Vilken otroligt vacker dräkt, synd att du kapat skallen av dig, du är så fin! Kram

2009-06-13 @ 18:42:05
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Gisan

Jag tycker det är fint med de gamla folkdräkterna. Kramar...

2009-06-13 @ 19:47:58
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Eva

Hej Inga!

Jag heter Eva och min sonhustru har fått en värendsdräkt. Men vi vet inte hur man ska göra med kedjan. Du skriver att du vet nu. Min sonhustrus väst har fyra bucklor, precis som din. Knepet är hur man ska sätta ihop ändarna längst ner. Har du möjligtvis en bild som du kan maila, där man ser hur den ska träs? Hon ska ju ha den på sig nu på midsommar för första gången...

Tacksam för svar!

Eva

2012-06-03 @ 16:30:56
URL: http://.
Postat av: Margaretha Bergström

Hej,
Har ärvt en Värendsdräkt av min mor. Tyvärr saknas knäppningen i blusen och jag vet inte vad jag skall köpa. Kan du ge tips? Stor tack! /Margaretha

Svar: Jag har ingen aning. Tror att det är typ pärlemorknappar i min . Lycka till!
Inga Magnusson

2015-01-11 @ 13:10:31
Postat av: Carina Olsson

Det skall vara små trykknappar i blusen! Precis innanför spetsen.

2015-04-06 @ 21:47:58
Postat av: Carina Olsson

Det skall vara små trykknappar i blusen! Precis innanför spetsen.

2015-04-06 @ 21:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback