Hurra för Sverige på nationaldagen!

Fil:Flag of Sweden.svg


Vi svenskar lär ju vara dåliga på att uttrycka gillande av vårt land, så nu dristar jag mig till att säga att jag gillar Sverige och jag är stolt över att vara svensk och tacksam över att få bo i det här landet. Det är vackert och jämförelsevis välordnat. Vi (och våra förfäder) har tillsammans skapat ett land där medborgarna fått leva länge i fred och frihet. 

Och därmed menar jag inget förklenande om andra länder. Vi har alltid haft goda vänner o numera släktingar från olika delar  av världen, vilket knappast kan ha undgått någon som läser bloggen.  Och vi uppskattar andra länder efter deras förtjänst också. Men jag vill gärna öva mig på att våga säga att Sverige är bra, utan att det ska uppfattas som otillbörlig nationalism eller främlingsfientlighet.  Jag vägrar att lämna över den här flaggan och den här dagen till nazister eller andra mörka krafter. Inget land är perfekt men vi måste väl ändå våga se det positiva också, inte bara försjunka i klagomål. (Se här så typiskt svenskt, jag vågar inte skriva att Sverige är bra utan att också lägga in en liten reservation; "Inget land är perfekt....". Så himla mesigt och fegt!!! Jag har i alla fall börjat träna upp mig till att bli en del av folkrörelsen mot den förhärskande negativismen. För jag tror verkligen på att vi alla tjänar på att lyfta fram det positiva både i stort och smått.  Det ger bra information om utvecklingsmöjligheter, man blir gladare också och får fler anledningar att fira!)

Om den svenska flaggans historia kan man läsa här.

Vi kommer förstås att använda dagen till att ta emot fiskegäster, det byter alltid i stugorna på lördagar. Jag skulle gärna vilja hinna med att gå på  Fridlunds vernissage i Hämnäs skola kl 12, men det går kanske inte.  Klockan 2 är det firande på Camp Grinsby men det kan också bli tajt. Från 4 i eftermiddag är det nationaldagsfirande i Årjäng och gubben har förpliktelser så där måste vi vara med. Fint är det  på Claratorget med olika evenemang. I kväll ska vi träffa tyska goda vänner i Harnäs, äta något gott och hurra för Sverige.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag älskar och är stolt äver mitt land även om jag gärna skulle vilja bo på annat håll under de mörkaste vintermånaderna. Däremot gillar jag inte att det blivit röddag idag... :-) Tror inte att det har slagit igenom med något större firande i vårt land. Kanske är vi tröga och tråkiga.... Många länder firar sina nationaldagar betydligt mer...

Postat av: Blackout

Sverige är fantastiskt, men fira har vi inte tid med för nu är det slåtter för hela slanten :-)

2009-06-06 @ 14:20:50
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, Sverige är faktiskt fantastiskt på många sätt, det är riktigt trevligt att vi har en "riktig" nationaldag att fira nu!

2009-06-06 @ 20:41:51
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Alla: Håller med!

2009-06-07 @ 00:16:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Trolda

Heja heja Sverige!!! =D jag tycker absolut man skall få känna glädje och stolthet över sitt land.



Trolda - hejsvejs!

2009-06-07 @ 15:01:42
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback