Arne Skorup och Årjängshat

Vi har en tidning här i Värmland som heter  Nya Wermlandstidningen. Det är en poliiskt konservativ tidning ägd av familjen Ander, som f.ö. äger fler tidningar i den här delen av Sverige.

I fredags var det stort
uppslaget över flera sidor med negativt om Årjäng i NWT. Jag menar inte att en tidning inte ska granska olika företeelser i ett samhälle. Det är helt i sin ordning. Men jag måste fundera över varför det alltid är just  Arne Skorup som skriver det negativa om Årjäng. Han skriver aldrig något positivt om vårt lilla samhälle,  så det kan inte bero på att han på något sätt är Årjängsexpert. Någon som vet huruvida Arne Skorup har upplevt något traumatiskt elände i samband med just Årjäng, något som fått honom så hatiskt inställd till orten?

Har han ramlat ner från Årjängstrollet? Kantrat med någon kanot på Västersil? Gått vilse i Glaskogen? Blivit bedragen av någon kvinna på dans i Årjängsparken?  Förlorat pengar på travet? Förköpt sig på köpcentret i Töcksfors? 

Eller är det så simpelt som en personlig vendetta mot Kjell Ericsson, vårt f.d. kommunalråd?  Om det är det sistnämnda så vore det kanske justare om Arne utmanade Kjell på en holmgång bakom logväggen istället för att använda tidningen och årjängsborna som slagträ.

Kommentarer
Postat av: Herta

Frågan är nu var någonstans jag har varit. Klicka på länken och gissa?

Postat av: Lennart

Kanske för att det är svårt att hitta något positivt om Årjängs nya centrum. Det hela kan inte ses som något annat än ett stort fiasko.

2009-06-08 @ 10:59:43
Postat av: Inga M

Herta: Ok jag ska kolla!



Lennart: Nej Årjängs centrum blev inte bra. Fast att det skulle bli så här illa var nog svårt att förutse, alla politiska partier i k ommunen var eniga om centrumbygget och det fanns i stort sett inga invändningar när planen var utställd för allmänheten. Så vi får nog ta på oss lite var att vi inte var uppmärksamma och visade intresse för den förändringen på planeringsstadiet.



Finanskrisen har säkert ett finger med i spelet som orsak till att affärerna gapar tomma. Det är svårt att få företag att satsa nytt, även företag med handel. Precis som det står i artikeln så är det i kronor och ören fastighetsägaren Conceptor som förlorar mest på de outhyrda affärslokalerna så de kommer att sata en hel del pengar på att försöka reda upp det hela; både att bygga om och att förhandla med affärskedjor. Det blir några besked i nästa vecka om jag inte är felunderrättad.



Men nu var det inte det jag egentligen funderade över i mitt blogginlägg. Jag undrade över varför det just råkar (?) vara Arne Skorup som skriver negativt om Årjäng. Är det bara en slump? Han skriver ju inte annars om Årjäng. När han väl skriver om vårt lilla samhälle så är det alltid det negativa som kommer fram.



Det finns ett annat liknande fenomen på NWT; När det är något positivt om varg så är det ofta Karin Sidenvall som skriver, men om det är något negativt så blir det någon annan reporter.



Tanken är ju egentligen att nyhetsrapporteringen ska vara allsidig och inte ta ställning. Tidningens eventuella sällningstagande ska synas i ledaren, men inte annars. För mig rimmar det lite dåligt med tanken att reportrar har möjlighet att driva egna privata kampanjer i tidningen. Men vi får hoppas att det finns andra och bättre förklaringar.



2009-06-08 @ 11:40:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Intressant det du skriver. Jag förstår att det ger upphov till diverse olika funderingar och jag ser fram emot att ev få ta del av vad det beror på. Personligen tror jag att det är någon privat aversion han bär på gentemot er kära kommun.

2009-06-08 @ 14:34:36
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

Jag har alltid tyckt om Årjäng när vi haft vägarna dit.men annars kan jag inget om Årjäng.Ha det gott kram Thalina

2009-06-08 @ 18:51:31
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Du som haft ett par närstående i journalist / skriveri-branschen fattar alltså heller inget.



Ska bli roligt att försöka forska i varför det är så här.



Thalina: Tackar! Nej, det är lite avsides.



2009-06-08 @ 22:37:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anne

I Årjäng har jag aldrig varit. Jag har dock konstaterat i vår lokaltidning att man mycket väl kan identifiera artiklarna till vissa journalister och reportrar, de tenderar att följa vissa mönster och intresseområden, många gånger kan man tom känna igen dem på ordval och språkbruk.



Kanske är det med Arne som med Dr Seuss´ Grinch; hans hjärta har krympt och är för litet, han ser bara det negativa i tillvaron?



Jag har nu svarat på en av frågorna du ställde i min frågestund! :)

2009-06-09 @ 16:07:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: ok, jag ska genast gå in och tillfredsställa min nyfikenhet!

2009-06-09 @ 20:47:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Johan

Det är inte första gången Arne Skorup har gjort det till sin livsuppgift att svärta ned en kommun. Nu har han vänt sig mot Årjäng, måhända på uppdrag av herr Ander själv, annat kan man väl inte tro? Det är ju trots allt på Staffan Anders uppdrag han skriver artiklar?



Nej, Arne Skorup står för erbarmligt dålig journalistik och borde förvisas från NWT´s kontor å det snaraste. Jag förstår inte hur han fortfarande kan få tillåtas arbeta kvar? Går hela NWT-redaktionen med skygglappar, eller har han en enorm hållhake på självaste ledningen?

2009-08-21 @ 19:51:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback