Svininfluensa...

...ska vi tydligen få nästan  allihop.  Man räknar officiellt med att 400.000 till 5 miljoner kommer att insjukna, förhoppningsvis inte alla på en gång. Nu vill man inte längre ha in alla de som misstänks smittade till vård och provtagning endast riskgrupper såsom gravida och redan sjuka. Man har gett upp hoppet om att hindra smittspridningen. De flesta av oss (?) kommer att överleva, gravt medelålders tycks mest överlevnadsbenägna .  

Dilemmat med just den här influensan hörde jag diskuteras på radio idag. Vi har klarat svåra influensaepidemier förut, det var Asiaten, Ryska snuvan, Hongkonginfluensa, Spanskan osv. Men skillnaden är att vi nu har så slimmad organisation på våra arbetsplatser, det finns ingen marginal för stor, samtidig sjukfrånvaro, vare sig i privat näringsliv eller på sjukhus, i skolor, i räddningstjänst osv.

De flesta som insjuknar i svininfluensan kommer att uppleva den som en kraftig vanlig influensa och bli liggande ett par veckor och det gör att de som är nyckelpersoner i olika samhällsfunktioner kan komma att bli borta rätt länge. Det finns heller inte, så som vid tidigare stora allvarliga influensautbrott, någon reservarbetskraft att ta till, typ hemmafruar eller undersysselsatta småbrukare. Och även om det funnes så kräver de flesta arbeten idag specialutbildning av olika slag så det funkar inte i alla fall.

Vi kanske alla kommer att bli hanterade av "obehöriga läkare" och "obehöriga sjuksköterskor" i alla fall, eller kanske man får ta in en kvacksalvarereserv både i praktiken och i lagstiftningen! :-). Är det en poäng i att bli smittad så fort som möjligt och få vård medan det finns proffsvårdare kvar i tjänst?

Den som lever får se!

Och den som inte, den slipper skolans kvalitetsutvärderingsplanehelvetet nästa läsår, det som i elfte timmen på det förra läsåret aviserades som något som det skulle ställas nya krav på. Det gäller att försöka se något positivt i det hela! :-))

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag som aldrig vaccinerar mig mot några influensor har i år bestämt mig för att göra det. Jag är påverkad av all rapportering av just svininfluensan och känner faktiskt lite oro inför den. Den verkar vara lite "lynnig" i humöret och ingen vet ju riktigt vilket humör den kommer att ha när vi träffas...

Postat av: Inga M

Marie: Men tror Du att vem som helst kan beställa vaccin bara så där? Ska det som kommer inte reserveras för nyckelpersoner i samhällsmaskineriet?

2009-07-15 @ 11:09:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker det känns ganska oroande med denna svininfluensa, även om de säger att många drabbas inte så hårt.

Men att det finns de som fått den och som ligger i respirator och som t.om avlidit.

Och det som är också oroande är att om många blir sjuka, att det kommer att påverka olika samhällsfunktioner.

T.ex. sjukvården är ju redan ansträngd,

med lite personal, indragningar som gjort under åren osv.

Får hoppas de kommer igång med vaccineringen i tid, och att det är en bra sådan.

Och att de som vill ha den får tillgång till den.

jag skulle nog vilja ha den eftersom det är läskigt att vara ensam och bli sjuk.

Ja, vi får se hur det hela utvecklar sig...

2009-07-15 @ 17:03:43
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Britten

ja jag brukar inte vaccinera mig men blir litre tveksam faktiskt nu...

2009-07-15 @ 19:48:43
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Marie

Jo du har rätt, det är bara jag som har en släng av storhetsvansinne ;-)))

2009-07-15 @ 22:41:28
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Mia

Flest barn och ungdomar som drabbas av svininfluensan och vaccinet är godkänt för att ges till folk över 18 år! Jag tror det var så högt som 60% av de som insjuknat som är 19 år eller yngre. Smittskyddsläkaren här i Jönköping hoppas att vaccinet ska godkännas även för yngre innan massvaccinering sätts igång någon gång i höst, förmodligen sept-okt, upplyser lokaltidningen i dag.

2009-07-16 @ 10:09:26
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: anne

Ah. Om någon i vår familj ska vaccineras, så är det väl barnen i så fall, en annan har väl varit utsatt för det ena och det andra redan. Eller faktiskt, jag har INTE varit utsatt för allt skit, har många gånger förundrats över mitt immunförsvar. Inte heller har vi andra sjukdomsproblem som astma i bakgrunden.



Vi tar det som det kommer tycker jag. Dessutom ser jag mig inte som en av samhällets nyckelpersoner...;)

2009-07-17 @ 09:30:51
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: maria

ja jag känner oro inför den eftersom det e så många riskgrupper mer än vanligt

2009-07-20 @ 18:09:59
URL: http://mar18pett.blogspot.com
Postat av: Mats

Vet att många kommer att bli smittade av svininfluensan men vet inte hur många som kommer att dö. Är mer orolig för svininfluensa vaccinet som ej är riktigt testat... se www.svininfluensan.com om svininfluensan vaccinet

2009-07-23 @ 19:17:11
URL: http://svininfluensan.com
Postat av: Stefan Jensen

största misstaget är att öppna skolorna . Det är det som kommer att avgöra hur många som kommer att smittas innan vaccinet kommer.

2009-08-04 @ 19:50:21
Postat av: bea

äh det låter ganska dåligt min lillebror har det typ nnuu det e ganska läskigt

2009-08-29 @ 22:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback