Vid sjön Stora Bör när man transporterade timmer här.



Alldeles vid Camp Grinsby ligger den här gamla timmertransportplatsen.  Kortet där uppe är från början av 1900-talet.
Och det andra tog vi på ungefär samma plats nu i somras. (Gubbarna bara spexar här!)

Timret kom från skogarna uppe i Glaskogen, Lönnskog och runt omrking sjön här. Det flottades på olika leder och samlades här i sjön Stora Bör. Precis på den här platsen byggdes ett järnvägspår ut i sjön för att ta upp timret. Sinnrikt sätt att lösa lastningsproblemet när man inte hade tillgång till moderna hjälpmedel.

Det fraktades sedan på vagnar på järnvägsspåret  till Östra Silen vid Sillebotten. Först måste man dra vagnarna på något sätt, eventuellt med hästar tror Roland, men senare med motordrift. Från och med ungefär när transportvägen korsar  nya E18  så blev det istället brant sluttning neråt och man måste bromsa hela vägen ner till Östersil. Detta ska ha pågått från det år kyrkan byggdes 1887 till 1942. Men jag är inte säker på den uppgiften.

Flottningen av timmer från de värmländska skogarna och ner till sågverken var  arbetsintensiv. Många arbetade i Flöta som man sa under den årstiden det var aktuellt. Jag antar att det var på våren, eftersom man högg under vintern för att kunna transportera ut virket med hästar och slädar på snön till närmaste vattendrag. 

En miljövänlig transport om man nu ska se det hela med dagens ögon.

Kommentarer
Postat av: Thalina

Med dagens teknik har ju mycket förändrats fast allt är inte av godo.Men ändå skönt att folk inte behöver slita så för brödfödan.Fin gammal bild på timret.Ha det gott kram THALINA

Postat av: Suss

Först vill jag bara tala om att jag är oerhört förtjust i såna där gamla svartvita vykort, nya också förresten. Fast det är en annan känsla i de gamla.



Sen tänker jag att man kanske snart måste börja titta tillbaka på allt som fungerade förr utan allt för stor energiåtgång. Generellt sett blir vi inte direkt rikare på det här klotet.

Det var inte bättre förr, men mycket var bra när man inte hade lagt så mycket tidspress på sig och mycken gammal kunskap håller även på att gå förlorad pga teknikens "under".

2009-01-28 @ 13:15:51
Postat av: Lena

Hej

Vad mycket intressant du skriver, man får lära sig en hel del genom att läsa din blogg



Har du köpt kortet från tradera förresten

jag var med och bjöd på ett likadant kort

där

2009-01-28 @ 19:30:22
Postat av: Inga M

Thalina: Visst fick folk slita ont på den tiden, med hårt kroppsarbete från unga år. Det önskar man ju inte tillbaka.



Suss: En del gammalt tänk var nog inte fel. Min gamla mammas exempelvis, som fortfarande släcker ljuset i de rum hon inte vistas i och som drar ut sladdarna till alla apparater.



Lena: Nej, det var inte mitt kort, jag bara fotade av det. Någon hade det med när vi var i Missionshuset i Norane. Tack för tipset om Tradera. Jag var inne där nu och kollade och man hade flera gamla kort till salu från Sillerud. Jag borde kanske köpa, de var ju rätt billiga, åtminstone än så länge. Det är ju auktion.

2009-01-29 @ 07:04:55
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback