Vallgrens nyaste måste jag läsa!!

Jag älskade ju verkligen hans förra bok "Den vidunderliga kärlekens historia" tror jag den hette. Den nya såg jag göras ner totalt i kväll av Ingrid Elam. Hon var inte ens ljum i sin recension, hon tyckte uttalat illa om boken.  Men jag tror att jag kommer att gilla den för hon, Ingrid alltså, sade sig reagera mot hans svulstiga språk (!). Och jag älskar hans svulstiga språk, precis på samma sätt som jag älska vräkiga kritschiga stora änglar.

Jag tror att hon är bara avundsjuk på hans språk för det är så ovanligt och vräkigt med helt nya associaltionsbanor. Men vill man hålla sig till det vanliga tillbakahållna strikta och tråkiga språket så är det upp till var och en. Jag vill i alla fall vältra mig i Vallgrens vindlingar.

Fast jag har förstås inte läst boken än så jag vet ju inte om jag gillar den. Titeln var så underlig så jag kommer inte ihåg den.  Jo, "Kunzelmann o Kunzelmann" var det eller nåt sånt.

Kommentarer
Postat av: anne

Nu var det ju ett tag sedan jag läste Den vidunderliga kärlekens historia, men jag tyckte väldigt mycket om språket i den. Vad jag däremot ifrågasatte mot slutet av boken, om jag inte missminner mig, var osannolikheten i deras relation. Var inte hon så änglalikt god och kärleksfull? Och det var något med honom (som jag inte minns nu vad det var) som jag bara inte köpte. Och nu menar jag inte hans utseende eller de handlingar han begått, men något med hans personlighet. Minns du vad det kan ha varit jag hakade upp mig på ? :)

Postat av: Suss

Jag läste om hans nya bok i NaNt i morse och bestämde mig direkt att jag skulle läsa den. Jag var helt såld på "Den vidunderliga..." och ser fram emot den här nya oavsett vad inskränkta kritiker tycker. Sen kan vi jämföra. Bodil sliter jag med och är inte alls så såld som du!

2009-01-23 @ 10:31:20
Postat av: Lotten

Älskar boktips men har ju svårt att komma ihåg namnen på böckerna. Ska försöka komma ihåg det här namnet.... Fast svulstiga språk... Kan slå lite olika hos mig!

2009-01-23 @ 19:19:00
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: ingrid

Låter spännande, kanske man får låna då du läst den!? Jag ska nu gå direkt och lägga Bodil böckerna i ryggsäcken, annars glömmer jag dom säkert igen.

2009-01-23 @ 19:56:33
URL: http://missbobiie.blogg.se/
Postat av: britten

men så konstigt ..har pratat om honom i dag ...hans förra bok är en av de bästa jag läst...ska absolut läsa denna..önskar dig en trevlig helg

2009-01-23 @ 22:27:27
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Jag vet inte vad Du kan ha hakat upp Dig på hos Vallgren. Jag har en känsla av att man inte kan förhålla sig neutral till honom. Antingen älskar man boken eller hatar den. Vallgren tar ju ut svängarna en hel del, mycket grymt - mycket snällt, möjlig kärlek - omöjlig kärlek, vackert - fult och utanförskap förstås.



Suss: Vi läsare tycker inte alltid samma som kritikerna.



Lotten: Nja det där med svulstigt språk är väl mer en synpunkt hos litteraturkritiker. Det kan bli väldigt fel också, men i Vallgrens Kärlekshistoria så var det rätt.



Ingrid: Ser jag fram emot.



Britten: Trevlig helg till Dig också!



2009-01-24 @ 09:11:10
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Kathrine

Hej Inga!

Jag har längtat efter en ny bok av Vallgren. Precis som du,fångas jag av ett fylligt och oväntat språk. Det är musik i mina öron. Ha d gött på jobbet! Kram

2009-01-26 @ 23:02:07
Postat av: Inga M

Kathrine: Tack för det! Vi har det som vi har det på jobbet. Ja, ungefär som det brukar vara, eller ja lite värre kanske. Du är välkommen tillbaka när andan faller på.



Ska bli roligt att läsa Vallgrens nya. Det var ju Du som fick mig att upptäcka honom, det är jag tacksam för.

2009-01-28 @ 07:07:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag instämmer - jag gillade verkligen hans mustiga språk! Det ger stuns i boken (den vidunderliga kärlekens historia), och det gillar jag.

2009-02-26 @ 06:10:38
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback