Pimpelfiske på isen...

Vi var ute hela eftermiddagen med A och U i Hol på pimpelfiske. Inte så stor fiskelycka men en fin upplevelse. Det är inte varje år isarna ligger så tjocka och fina och vädret är kanon. Vi hade ungefär - 18 grader i natt så nu kan man köra bil på isarna om man vill. Snart kommer hästägarna ut och träningskör med sina travare också på isen.


Vi hade med glögg förstås, det värmde. Fast solen värmde också.


Så här fin låg sjön in mot viken. Vi startade ute vid Harnäs och borrade oss fram över isen.


Chester var nyfiken förstås, en vorstehhund.


Isen var minst 20 cm tjock.


Det ser ut som sprickor men de var igenfrusna. Jag som är harig har förstås både flytväst (värmer också!) och isdubbar.


Med spark går det snabbt fram över isen och vi hade sparkdubbar på kängorna. A:s spark är ferrariröd! Han är stolt över den. Inhandlad på auktion i Sulvik för 50 kr.


Gubben har slagit sig till ro och försöker lura upp en fisk.


Dagens enda kap.


Chester däremot var mer lyckosam. Han lyckades få tag på ett pimpelspö!! :-))


U pimplar och Chester tycker vi är snälla som har huggit upp så många hål åt honom att dricka vatten i.


A tog kort och väntar på en jättefin kamera som han ska få om ett par dagar. Då behöver han inte ligga ner för att ta kort ur den här vinkeln.


Chester undrar förstås vad som är på gång. Någon ny lek kanske?

'
Pimpelspön är primitiva och enkla, åtminstone mitt, Delfin heter det.


Överallt såg vi det här; spår av skridskoskär. Nu är alla ute på isarna, åker skridskor och pimplar och sparkar. Vi var inte ensamma. Vi såg i alla fall 3 sällskap till på håll. Fast sjön är så stor så vi behöver inte trängas. Den är två mil lång och har massor av vikar här och där.


Längst ut på Harhalsen grillade vi korv förstås i solskenet och mindes en annan gång när vi satt här med Claus och Hannelore och Diether. De två förstnämnda tältade här och vi var en kväll på fest. Det blev väldigt mörkt innan vi tog oss hem sjövägen i den gamla LOHI-båten. Och vi gjorde inte många knop dagen efter. Det var när vi var unga och kunde festa långt fram på nattkröken. Det är inte så längre.


Den här gången tog vi oss i alla fall hem när solen började gå ner så där vid halv 4-tiden. Men då bet det ordentligt i kinderna när vi åkte hem.
En fantastisk dag har vi haft och jag är väldigt glad att jag inte valde att åka till Karlstad idag för att välja nya glasögon. Karlstad står kvar men såna här dagar är det inte många på ett år, om ens någon. Förra året hade vi ingen sån här is som gick att åka på.

Kommentarer
Postat av: Lena

Underbara bilder Inga och jag njuter ...känns som om vi har varit tillsammans...

Kram och jag önskar er en fin trettondags helg!

Postat av: Nilla

Hejsan



Ett fortsatt Gott Nytt År önskar jag Dig.



Det var kul att jag hittade Din blogg, här kommer jag säkert att läsa mer.



Nu för tiden har jag lite svårt för kylan, men det där med isfiske är annars kul och Ni verkar ju verkligen trivas med det också. Jag är själv uppvuxen med jakt, fiske, jakthundar och allt det där som Du skriver om. Född på ett litet torp i skogen i det som ibland kallas "Sydsveriges sista vildmark".



Kram från

Nilla i Blekinge

2009-01-05 @ 20:56:01
URL: http://www.blankatorpet.blogspot.com
Postat av: Nina

åååh, vad härligt det såg ut!

2009-01-05 @ 21:29:14
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lena: Genom bloggen känns det verkligen som om man kan dela med sig av fina upplevelser! Önskar Dig också en fin helg, den sista nu innan kneget tar vid igen!



NIlla: God fortsättning till Dig också! Välkommen hit till min blogg! Jag blir ju nyfiken och undrar var sydsveriges sista vildmark är någonstans, men det kanske Du inte vill avslöja.



Nina: Det var en sån här dag som vi kommer att minnas länge!

2009-01-05 @ 21:41:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Emma

Fina bilder :).

2009-01-06 @ 01:40:52
URL: http://emmazzz.blogg.se/
Postat av: Rutan

Vilka härliga bilder! Måtte det här vädret hålla i sig ett tag till!

2009-01-06 @ 03:07:06
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Lotten

Åh så härligt det ser ut! Får också tillbaka minnen från uppväxten när vi brukade åka ut och pimpla! Förmodligen tyckte jag det var lite kallt och långtråkigt men nu i efterhand så är minnet positivt.

2009-01-06 @ 11:13:03
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Trolda

Vilka fantastiska vinterbilder du bjuder på! Och vilken klarblå HIMMEL! Så vackert och uppfriskande!



Trolda - =D

2009-01-06 @ 12:13:28
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Emma: Tackar!



Rutan: Tyvärr är det idag blåsigt och något helt annat ute här hos oss!



Lotten: Det är inte roligt att sitta länge på samma ställe, vi flyttade oss hela tiden och jag tog en extra promenad bort till ön.



Trolda: Det var osannolikt vackert i verkligheten också, det framgår till en del på bilderna men gnistret i snön liksom försvinner på bild.

2009-01-06 @ 12:45:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: kicki

Å vilken underbar dag ni verkar ha haft det, solen är ju så skön när den kommer fram...väldigt fina kort har du tagit också...mycket förståndigt med flytväst på sig, jag är rädd för isar så jag har också det på om jag ger mig ut på den, och som sagt, den värmer också...idag är det inte lika fint väder, ser ut på himlen som om det skulle komma snö, ja vi får vänta och se, ha en fin trettondag..kramen

2009-01-06 @ 13:14:52
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: anne

Vilka härliga bilder! Mitt hjärta stannade (nästan!) av sprickan i isen! Chester såg väl för skön ut där han galopperade iväg med pimpelspöt! Vad hände med dagens fångst? Var det någon lycklig katt som fick den?



Nytt fotliv, det uttrycket ska jag lägga på minnet, så kanske det blir något av mina fötter också, med eller utan fotbad! :)

2009-01-06 @ 21:48:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Tvärr vände vädret och blev milt sedan!



Anne: Chester var verkligen kul när han stack iväg med spöt! Han är en riktig buse. Nej den lilla f¨ångsten blev inte mat till någon, det var för lite.

2009-01-10 @ 22:59:10
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback