Kvalitetsutvärderingsplanehelvetet...

lägger en död hand över vettigt lagarbete i skolan i det här landet. Lärare sitter en stor del av sin kompetensutvecklingstid, av sin gemensamma planeringstid och av sin dyrbara arbetslagstid och producerar hyllvärmare beordrade uppifrån i skolsystemet från högsta nivå.

Under ett antal år har vi lärare verkligen vant oss vid att jobba i arbetslag. Det har blivit självklart att vi tar stöd av varandra i det vanliga arbetet med barn och föräldrar. Vi har ett ständigt utbyte av goda erfarenheter / kunskaper och dåliga. Vi strävar på och försöker få till en röd tråd i verksamheten så att barnen inte ska komma som till en ny skola när de byter lärare i sin vandring uppåt i klasserna.

Men utan möjlighet att verkligen jobba tillsammans i arbetslag så tenderar lärarjobbet att bli ett ensamarbete igen på ett sätt som det inte varit de senaste 20 åren. För det är ensamarbete som återstår när vi inte längre kan använda arbetslagstiden till att få vara ett arbetslag utan tvingas till att producera pseudodokument.

Tänk om någon godhjärtat och insiktsfull själ däruppe kunde frälsa oss från kvalitetsutvärderingsplanehelvetet så att vi kan få ägna oss åt ett professionellt undervisningsarbete istället!

Kommentarer
Postat av: Lotten

Det som stör mig mest är att kvalitetsplaner blivit något "extra".Så var det ju inte tänkt när man började med det (i industrin t.ex.). Det ska vara samma verksamhet som man redan har och redan planerar. Det är vad jag brukar mässa i alla fall. Så det kliar i mig varje gång jag hör att det blir extra jobb.

Postat av: Marie

Det kanske kommer. Jag har av olika anledningar pratat med en informerad man på LR och jag tror faktiskt att om alla förändringar går igenom som är på gång, ja då kanske saker och ting kan bli ganska bra.

2009-01-14 @ 16:46:26
URL: http://www.alltiallon
Postat av: Inga M

Lotten: Någonstans på vägen har det blivit väldigt fel, bara en massa mallar som ska fyllas i. Jag gör hela tiden mina egna utvärderingar, de som jag måste göra för att kunna bedöma barnen och mitt eget arbete. De görs av eleverna, föräldrar och mig själv. Sen skulle jag ju vilja använda dem och gå vidare till mitt arbetslag med dem, men där är vi alltså helt upptagna med hyllvärmarproduktion.



Marie: Du är en ängel om detta budskap är sant!!

2009-01-14 @ 17:18:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ewa

Hej Inga!

Ewa Å här. Jag har börjat tänka nytt - sätt inte in dokumentet i hyllan utan låt den få "jobba" så som det är tänkt! Tex. regelbundet på arbetslagsträffar. Det funkar :-)! Åsså är det bra för mig och mina kollegor att vi tvingas tänka till regelbundet, inte bara en gång varje år när det är dags för utvärdering och kvalitetsredovisning.

Ha de bra! // Ewa

2009-01-21 @ 16:12:18
Postat av: Inga M

Ewa: Det är viktigt och nödvändigt med återkommande utvärderingar av det vi gör i klassen och till det har jag andra utvärderingsinstrument som fungerar mycket bättre. När det gäller anbefallda utvärderingar så är det hos oss ingen risk att det blir en gång om året! De här kvalitetsutvärderingsplane-helvetena hos oss är så omfattande så när det ena är slut så tar det andra vid och lyckas därmed ockupera i stort sett all arbetslagstid under hela skolåret. Inte så sällan sitter vi där och undrar om det vi gör ska vara "framåt" eller "bakåt". Det står nästan samma saker på pappren oavsett åt vilket håll vi ska tänka.

2009-01-21 @ 18:31:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ewa

Hej igen!

Synd att det är så hos er... Konstigt! Borde vara ett och samma utvärderingsinstrument för hela kommunen tycker jag, för annars går det ju inte att jämföra och likställa kvalitet och resultat.

Synd att ni inte hinner med någonting vettigt på era träffar :-(! Det gör vi :-)!

// Ewa

2009-01-24 @ 15:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback