Svensk miljöextremism...

har vi, som tvingas leva med stora rovdjur inpå knutarna, fått känna av länge och vi har,  kanske före många andra, fått se hur illa underbyggda en del av de miljöpolitiska besluten är. Det handlar inte så sällan om personliga känslosvall, populism, maktlystnad och ren okunskap hos enskilda tjänstemän och politiker. Det skulle också kunna kallas ekofundamentalism eller som jag kallar en kategori på min blogg; naturdiktatur. Detta kan gälla rovdjur men också annat.

I en
artikel i DN idag 22:a februari 2009 skrivs så här av Robert Nilsson, forskare vid Stockholms universitet, f.d. chef på Naturvårdsverket och internationell expert på miljögifter:

"Våra myndigheter styrs av en ekofundamentalism och uppvisar påtaglig brist på djupare insikt om skillnanden mellan reella och marginella miljöhot"

Robert Nilsson ger exempel på hur man lägger ner stor möda på hot som är marginella
" ....de aviserade meningslösa förbuden mot bly i kulammunition (inklusive tävlingsskytte), blykölar till segelbåtar, fiskesänken, legeringar för gjutning av tennsoldater, kristallglas etcetera har man likaledes fått lägga på hyllan, och försöken att totalförbjuda återvinningsbara kadmiumackumulatorer...."

Däremot finns det åtgärder som haft stor betydelse för människors hälsa och tar ett exempel:
"Blyintaget hos den svenska befolkningen har drastiskt minskat under de senaste decennierna, framför allt genom den eliminering av bly i motorbensin som undertecknad initierade under 70-talet. Blodblyhalterna hos barn är numer jämförbara med dem som påträffas hos barn i Himalayas bergstrakter."

I artikeln framförs också kritik mot synen på klimathotet och de åtgärder som vidtas där, en del av dem mest präglade av ett desperat behov av att visa handlingskraft.

Så här skriver Robert Nilsson om orsakerna till miljöextremism:
"Svensk miljöextremism beror framför allt på våra illa informerade folkvalda som bland annat ställt sig bakom det groteska konceptet "en giftfri miljö". Någon "giftfri miljö" kommer aldrig att finnas, inte ens för de typer av ämnen som prioriterats."
Jag är inte beredd att hålla med om att de folkvalda är de största bovarna i miljöextremismen. De får allt dela ansvaret med den kader av tjänstemän och chefer i Naturvårdsverket och på Miljödepartementet  som under den röd-gröna rörans era i svensk politik hämtades in från Miljöpartiet och från  miljöorganisationerna.

Så här avslutar Robert Nilsson:
"En rad svenska miljörestriktioner kan redan på förhand bedömas få liten eller ingen positiv inverkan på vare sig människans hälsa eller miljö. Däremot har de resulterat i sämre produkter, begränsningar i produktutbud, och påverkat industriverksamheten negativt till förfång för landets ekonomi."

Jag blir löjligt tacksam varje gång någon expert på ett område vågar ta bladet från munnen och kritisera mainstream inom det egna området, antingen det gäller utvärderingshysterin i svensk skola (som jag bloggar om ibland) eller miljöextremism / ekofundamentalism / naturdiktatur.  Tack Robert Nilsson för en bra artikel!

Kommentarer
Postat av: anne

Tack för badrumsråden (jag har läst dina nya inlägg...), de var verkligen bra, speciellt det du konstaterade inte hade blivit så bra med er renovering.

Postat av: Inger E(Norah4you)

Läste precis artikeln. Önskar bara fler vågade tala ut och förklara att det inte är kartan utan verkligheten som gäller....

2009-02-22 @ 12:03:27
URL: http://norah4you.wordpress.com
Postat av: anne

Måsägg och enrishack!!! Här ska man höra!!! Dubbelörnen undrade vad det runda BLÅ var!?! Herregud, jag kan inte annat än skratta!!!

2009-02-22 @ 16:01:18
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: britten

nu har jag läst ikapp mig härinne hos dig..noterar att ni handlar på en lanthandel.....avis ! mmmm...men jag gissar att det kanske inte är så mycket extrapriser då..uppe på gården har vi en lanthandel ett par mil bort ,,trevlig .jätte....men dyyyyr..tack snälla du för dina råd hos mig ..kanks eska jag skaffa marks bok att ha liggande vid sängen..kram

2009-02-22 @ 16:32:59
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Man skulle naturligtvis kunna vända på alltsammans också och säga att det är fantastiskt att ett industriland i Väst genom en framsynt miljöpolitik har uppnått just sådana resultat som blyet är ett exempel på.



Jag ska för övrigt inte gå in i någon närmare polemik. Säger bara att jag tycker dina konspirationsteorier är skrämmande. Och undrar stillsamt vilka syften det egentligen är denna påstådda extremiströrelse anses vilja uppnå. En god miljö är ju ingenting som enbart kommer just dem till del.

2009-02-22 @ 23:12:42
URL: http://www.annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Anne: Man behöver ju inte göra om andras misstag. Det är ju sällan som allt blir 100 % bra när man gör om hemma.



Inger: Jag antar att de som står mitt uppe i smeten och vet bäst, oftast tiger om sina kunskaper eftersom man vill behålla jobbet eller helt enkelt sympatiserar.



Anne: Jag måste gå in på Din sida och klura ut vad det eg. var! :-)



Britten: Vår lanthandel är vi mycket tacksamma för. Den kanske är lite dyrare men det tjänar jag in på att jag bara handlar det jag behöver där och gör inga utsvävningar. Marks böcker är absolut läsvärda.



Annaa: Ja, det är bra att man har uppnått målen med blyet. Jag håller med den här artikelförfattaren när han beskriver hur man (tidigare enligt honom!) fokuserade på stora och väsentliga miljöfrågor, frågor som verkligen gjorde skillnad, exempelvis blyet. Det är ett lovvärt arbete och det verkar ha varit seriöst.



Jag kan bara instämma i Din undran (och artikelförfattarens) . Jag undrar också vad man håller på med när man silar mygg och sväljer elefanter.

2009-02-22 @ 23:49:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: LL

R. Nilsson var inte chef för SNV utan för en avdelning där. Skit samma, han är en klok man som vet vad han talar om. Tack Inga för artikeln, den hade jag missat utan dig! Miljöhysterin kan ha sin grund i att de allra flesta inte har en aning om de naturvetenskapliga orsakerna till miljöproblemen.

Journalister, politiker, reklamfolk. Vilken skola har de gått i? De flesta har inte läst Bi/Ke/Fy sedan år 9. Utan baskunskaper är det lätt att tanklöst haka på en trend!

Det är totalt vansinne, att "klimat" i Sverige har blivit ett modeord. Det handlar i grunden om att 6 miljarder på klotet inte kan fortsätta att ta för sig av ändliga energiresurser, som om vi vore den sista generationen. Dessutom använder vi, 20% av jordens befolkning som bor i I-land, ungefär 80% av jordens resurser. Även detta borde synas i debatten. Men enfrågedebatter är enklare att föra än att diskutera de stora sammanhangen. Där är etanolhysterin med nedlagda landsbygdsmackar ett bra exempel.



2009-02-23 @ 11:47:21
Postat av: Inga M

LL: Ja, han var chef på Naturvårdsverket, inte för Naturvårdsverket. Det ligger mycket av populism och känslosamhet bakom en del miljöbeslut. Det verkar ibland som om det är lättare att fatta beslut om sånt som ger opinionspoäng på kort sikt och som är konkret. Den rabiata rovdjurspolitiken är bara ett exempel. Det är typiskt känslostyrt av några få och där har tjänstemän fått härja rätt ostört eftersom frågan har låg prioritet, ja nästan noll intresse, från riksdagspolitiker. Det kanske är dags att starta ett landsbygdsparti nu när Centerpartiet har blivit ett stadsparti.

2009-02-23 @ 13:38:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: LL

Tänk vad en liten preposition kan ställa till med!

Hela "Hela Sverige ska leva" finns som organisation för att tillvarata landsbygdsbefolkningens intressen och rädda lite EU-pengar. Jag vet inte om den gör någon nytt. Finns det tillräckligt många boende utanför tätorter så att det räcker för ett nytt parti att komma över 4 %?

2009-02-23 @ 14:08:17
Postat av: Inga M

LL: Nej, det finns kanske inte tillräckligt många men skulle kanske vara värt ett försök nu när alla partier inrättar sig i den urbaniserade mittfåran.

2009-02-23 @ 15:22:39
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback