Ingemar Johansson!

Visst följde vi Ingemars liv i min uppväxtfamilj och jag har en känsla av att alla vi kände gjorde det också. Jag satt huttrande med en filt om mig på natten när han blev världsmästare. Min far väckte hela familjen och vi lyssnade på en raspig och brusande radioutsändning. Pappa var dessförinnan i  Göteborg och såg matchen mot Eddie Machen (stavning?).  Min fröken i skolan var imponerad av det och frågade om min pappa var intresserad av boxning. Jag svarade nej! Varför sa jag så?  Hon måste ha undrat. Det är klart att han var intresserad. Fast jag tror att jag menade att han inte var intresserad av själva boxningssporten  men av Ingemar Johansson.

Jag såg dokumentären om honom förra gången den sändes  och i kväll igen. Jag blev beklämd över hans öde. Det blir så märkligt att hylla hans boxargärning och sporten som sådan, samtidigt som man visar så tydligt  vad den gjort med honom (och för den delen med andra boxare). Det kanske hade varit lite lättare att förtränga sambandet om man sparat skildringen av sjukdomstiden  till ett avsnitt sist i filmen istället för att hela tiden blanda nu och då.

Sen blir jag så imponerad av Birgit. Tänk när hon så lugnt avstod vårdnaden om barnen till Ingemar eftersom han tänkt starta en vårdnadstvist annars. Och hon helt kolugnt vet att de snart kommer tillbaka till henne för Ingemar skulle inte klara av att vara ensam pappa.  Hon framstår så där helgjuten och cool som man skulle önska att man var i alla lägen istället för att hetsa upp sig.  Och sedan i all stillhet utbildar hon  sig till jurist. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Det har varit en av mina högsta önskningar här i livet...att vara som du beskriver Birgit. Många upplever mig som lugn bara för att jag agerar på ett lugnt och balanserat sätt...men inuti är det inte lika lugnt, skenet bedrar med andra ord....

Postat av: Thalina

Minns också den där natten.Jag hade fått mitt första jobb och var 14 år.Vi samlades mitt i natten i lunchrummet och lyssnade på matchen.Det var ju oerhört stort på den tiden att lilla Sverige fick en Världsmästare.Kram THALINA

2009-02-04 @ 10:42:29
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: purplerain

Jag hörde om vårdnadstvisten på tv idag. Hon var verkligen cool. Är liite för ung för att följt med i alla svängar. MEN HAN VAR EN STILIG KILLE NÄR DET BEGAV SIG.

2009-02-04 @ 11:19:24
URL: http://www.purplerain.devote.se
Postat av: anne

Om man är ordningsam när man är trångbodd så är nog min familj det berömda undantaget. Och nu när vi inte är trångbodda så är det inte ett dugg bättre...suck!



Angående Tess och hennes bekymmer, du får gärna kontakta henne, det är nog inte så bra med orken där...Hennes blogglänk finns på min blogg.

2009-02-04 @ 11:32:58
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Gick det programmet som minnesprogram igår kväll? Trist att inte ha koll på TV-programmet, men jag tycker det oftast är tråkigt... Självklart blir det tråkigt när jag missar de bra programmen... :-)

2009-02-04 @ 18:17:12
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: ingrid

Vem skulle inte vilja ha en sådan styrka så säg.

2009-02-04 @ 18:42:47
URL: http://missbobiie.blogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Jag skulle också verkligen önska att jag inte toge ut sorger i förskott.



Thalina: Märkligt att så många minns hur det var den där natten och minns exakt.



Purplerain: Absolut jättesnygg, även utifrån nutida utseendeideal antar jag. Jag var väldigt förälskad i den där gropen i hakan och ögonen när han skrattade. :-)



Anne: Vi har mailkontakt och Tess kan ringa mig när hon känner att hon vill.



Mia: Jag tittar inte på allt på TV men det har faktiskt blivit mer nu en period så jag hänger med i en del. Detta var ett bra program annars.



Ingrid: Vem skulle inte vilja det?







2009-02-04 @ 18:58:07
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rut

Jag minns också den natten men jag satt inte uppe och tittade.

Jag gillar sport intill smärtgränsen men har aldrig tyckt om proffsboxning, vet inte varför men inte funnit någon njutning i att se folk misshandla varandra. Och tyvärr får de betala ett högt pris för sin ära och berömmelse.



Lite vinter har vi haft fått men dåligt med snö men den kommer kanske i veckoslutet säger de som vet.

Varma hälsningar.

2009-02-04 @ 20:37:08
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Herta

2009-02-05 @ 17:44:53
Postat av: Herta

Jodå så gör de riktiga som satsar hårt men kanske inte vi med trassel på olika delar av kroppen och som inte riktigt fixar detta ännu.

2009-02-05 @ 17:45:54
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Rut: Jag gillar inte heller proffsboxning. Tycker som Du att det är legaliserad misshandel. Och särskilt motbjudande blir det nu när man ser hur sjuka de blir till slut. Men Ingemar var något mer, en sorts dröm för många.

2009-02-05 @ 21:35:38
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback