Den ekonomiska krisen...

kanske finns på riktigt ? Eller inte?

Ibland slår det mig att någon kanske har iscensatt det hela för att få ner lönerna, frysa utvecklingen och tjäna pengar. För säkert finns det några som tjänar pengar på att många förlorar. 

Det handlar ju om "Marknaden", denna oformliga slingrande amöba som styr allt och alla med sin nyckfulla gunst. Hon är vår tids gudomliga vidskepelse upphöjd av de profeter , i form av ekonomer, som har blivit välsignade med gåvan att kunna tolka hennes reaktioner. Nåde oss om vi inte försöker blidka Marknaden med offergåvor i form av skattepengar, pengar som inte betyder så mycket egentligen  för den gigantiska marknaden! Det handlar mer om symbolik, ungefär som att offra ett lamm eller så.   Att visa förtroende. Ja, kanske också underkastelse, lydnad?  En form av tillbedjan måhända. Mönstret känns igen historiskt.

Om några hundra år så kommer man att undra vad vi sysslade med egentligen, som lämnade ut vår ekonomi och människors välstånd till tro och hopp. Precis som vi fascineras av den medeltida vidskepelsen inom den tidens religion, med reliker, häxor och avlatsbrev.

Skit detsamma, jag bidrar i alla fall till att få nationalekonomin på fötter igen genom att passa på att snörvla och hosta mig genom ett lov, istället för att vara sjuk på arbetstid.  (Undantaget gårdagen, då jag pulade i mig en massa lindrande medicin och flyttade tillbaka till det gamla klassrummet på skolan tillsammans med Ingrid och OSA-laget)

Plötsligt har jag löjligt mycket tid att blogga och läsa böcker, ingen kan kräva någon fönsterputsning eller storstädning av mig i det här tillståndet. Det enda jag orkar i den vägen är att köra tvättmaskinen. Så nu tvättar jag en massa mattor. Hundarna lortar ner dem hela tiden.
 
Gubben har rymt till huvudstaden för att få information om det bedrövliga förslaget till rovdjursförvaltning, eller rättare sagt det som Naturvårdsverket presenterat för regering istället för ett förslag till förvaltning: Behov av en räcka nya utredningar. Men det är en annan femma, den återkommer vi till.

Kommentarer
Postat av: Gubben

Hej! Köpte ett kort på tåget som gör att jag kan använda internet under resan och läsa t ex din blogg,Naturvårdsverkets förslag så att jag är förberedd bla. Är ganska stolt över mig själv som lyckats med detta med min nya lilla PC.

Med IT hälsnig Gubben

2009-02-25 @ 07:29:13
Postat av: Inga M

Gubben (Detta är alltså min egen gubben, inte någon annan Gubbe!): Jag är imponerad! Ha det gott! Och gå inte vilse nu i storstaden. Men Ni ska visst hålla till alldeles vid Centralen om jag förstått det rätt. Om du får någon tid över kanske Du hinner få en date med gossarna.

Postat av: LL

Glad nyhet från det stora landet i väster! Obama höll sitt första tal till kongressen igår. Han säger bl.a. att för att komma ur den ekonomiska krisen måste utbildningsnivån höjas. Det är föräldrarnas ansvar att se till att deras barn utbildas. For America! Det är inte bara skolans ansvar. Tror du att någon här hemma skulle kunna/våga säga samma sak?

2009-02-25 @ 09:53:05
Postat av: Gisan

Krya på dig ordentligt och läs många goda böcker! Kramar...

2009-02-25 @ 10:35:02
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Nina

Vet du... precis samma tanke har slagit mig. Kanske det är en iscensatt kris...

2009-02-25 @ 10:49:34
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Inga M

LL: Nej det tror jag inte vore politiskt möjligt här.



Gisan: Tack! Jag läser Bodil Malmsten just nu. En fantastisk bok.



Nina: Tanken slår mig ibland för många skulle antagligen kunna tjäna på en kris.

2009-02-25 @ 14:18:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jo, så där funderar jag också... Finns den ekonomiska krisen? Är det inte den ekonomiska fördelningen som är knasig!?

2009-02-26 @ 05:18:31
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback