Conn Iggulden "Bågens mästare" om Djingis Kahn


Nu har jag läst ut den här boken också, Igguldens bok om Djingis Kahn. Den ingår i en serie om Djingis. Iggulden har tidigare skrivit en serie böcker om Roms kejsare. Jag tyckte kanske att Kejsarböckerna var mer intressant, kanske för att deras göranden och låtanden kom att påverka Europa mer än mongoler och kineser.

Jag gillar Igguldens böcker för att det är spännande och välskrivna först och främst. Det är svårt att lägga bort boken när man väl börjat läsa.

Sen så har han studerat de tider och personer han skildrar i böckerna så det finns mycket som är autentiskt. Han dramatiserar verkliga historiska förlopp och händelser, stuvar om lite kanske i tidsordning och utelämnar en del. Men det känns i alla fall kul att få verklig insikt i hur människor levde, åt, bodde, trodde, bildade familj, krigade osv på den tiden det här begav sig, dvs strax efter Jesu födelse. 

En renlärig historiker skulle naturligtvis bli galen över att han inte följer historien exakt, men Iggulden erkänner öppet att han ändrar lite. Han beskriver i slutet på boken i korta ordalag vad som hände i verkligheten och var han ändrat. Det måste vara författarens rätt när han erkänner (fast inte fejka som Liza gjorde, det är fusk!)

Kommentarer
Postat av: anne

Just det, Liza fuskade!



Den där lunchbilden från Empire State Building gör att jag känner en obehaglig dragning/kramp under fötterna! Jag vill bara springa därifrån...

Postat av: anne

Boken låter bra dessutom!

2009-02-23 @ 14:10:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Iggulden är helt klart läsvärd. Jag får ont i magen av Din bild och kan knappt se på den!

2009-02-23 @ 15:24:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback