Skyddsängel...

... kan vi behöva ha i kylan. Det är just nu - 22 grader här! Och snälla yr.no inte -15 grader!



Igår kväll var vi på Brogärdet i stugan,  helt osannolika 11 personer på mat i det lilla huset! Det var inte vilken mat som helst; vildsvinsrygg med riktig rödkål, potatis och svampsås!

I kväll har vi gäster här på tjälknöl av älg och lite tillbehör, men det är bara två personer.

I morgon är det nyårsafton och då har vi 11-gänget här på lite svensk julmat, enkel variant. Sedan går vi ner till sjön och gör eldkorgar, stor brasa, kanske grillar något, smäller av fyrverkerier och skålar in det nya året om inte champagnen fryser i glasen. Nyårsblåsan blir alltså tjockaste vinterkläderna.

Kommentarer
Postat av: ingrid

Hoppas ni får det trevligt, ja inte blir det galablåsa inte, nej skoteroverall får det bli!!!

2009-12-30 @ 11:35:03
Postat av: TT

Låter som en perfekt nyårsafton!

Postat av: Marie

Hahahaha...jag har aldrig hört talas om tjälknöl tidigare, men idag har jag hört det 2 gånger. Lissen to föreslog just den rätten som nyårsmiddag och sedan läser jag det här...ibland är livet lite lustigt ;-)

2009-12-30 @ 16:22:23
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Anonym

Alla: Om man vill ha mycket mat till många människor och vara stensäker på resultatet¨så är tjälknöl oslagbart. Det blir nästan alltid en succé också. Om Du vill ha recept så har jag ett mycket bättre än det Du kan läsa i kokboken Marie.



Vet inte om vi framhärdar i att vara utomhus på nyårsafton, det ser ut att kunna bli närmare -30 grader här i morgon.



2009-12-30 @ 16:44:29
Postat av: Inga M

Alla: Om man vill ha mycket mat till många människor och vara stensäker på resultatet¨så är tjälknöl oslagbart. Det blir nästan alltid en succé också. Om Du vill ha recept så har jag ett mycket bättre än det Du kan läsa i kokboken Marie.



Vet inte om vi framhärdar i att vara utomhus på nyårsafton, det ser ut att kunna bli närmare -30 grader här i morgon.



2009-12-30 @ 16:44:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Vilken vacker ängel !

Oj...22 minusgrader är "ganska" mycket.

Här är det lite mera lagom 10 grader

Ja, imorgon är det nyårsafton och snart ett nytt år igen.

Vad fort tiden går.

Ha en fin kväll

2009-12-30 @ 17:21:31
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, tack...jag tar tacksamt emot ett recept. Du behöver dock inte göra dig besvär innan nyårsafton, för jag tror att jag vill laga rätten en gång själv innan jag bjuder på den. Däremot är jag mycket intresserad av receptet när du känner att du har tid att skriva ner det.

2009-12-30 @ 17:36:18
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Suss

Nyårsafton dristar vi oss till att gå några hundra meter vid tolvslaget. Då hamnar vi på motorvägsbron och kan se fyrverkerier från alla bostadsområden runtomkring + centrala stans. Jättefint, gratis och nära hem till värmen igen. GOTT NYTT ÅR!

2009-12-30 @ 18:19:54
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback